تلاش‌های-صلح-بدون-عدالت-اجتماعی-نتیجه-نمی‌دهد

وزیر دولت در امور حقوق بشر می‌گوید که اگر عدالت اجتماعی در تفاهم نامه صلح در نظر گرفته نشود، صلح تامین نخواهد شد؛ زیرا عدالت تنها قطع جنگ و آدم کشی نیست، بلکه زیست مسلامت‌آمیز و برابری را نیز به همراه دارد.

به گزارش افغان نیوز: سیما سمر، وزیر دولت در امور حقوق بشر روز( چهار شنبه، 15 عقرب) طی یک نشست زیر عنوان« گفتمان صلح و عدالت» که ازسو یک نهاد آلمانی موسوم به «فریدریش ایبرت» به همکاری مدیوتیک افغانستان برگزار شده بود گفت: "صلح تنها قطع جنگ نیست بلکه زندگی بهتر و برابر شهروندان کشور است".

وزیر دولت در امور حقوق بشر افغانستان تصریح نمود؛ باید صلح با ثبات که حافظ دست آوردهای چند سال گذشته مردم باشد، تامین شود تا مردم بتوانند زندگی آرام و بدون خشونت را تجربه کنند.

خانم سمر گفت که جنگ چهار دهه‌ای اخیر تمامی زیر ساخت‌های اجتماعی را ویران و میلیون‌ها شهروند این کشور را مهاجر کرده است. او گفت که این جنگ دوام دار بر روابط و روان مردم افغانستان تاثیر سوء گذاشته و در حال حاضر صلح یک نیاز اساسی نسبت به هر زمان دیگر است.

سمر افزود که در جنگ هیچ طرف برنده نیست و حکومت افغانستان هم در این جنگ برنده نخواهد شد و همین اکنون در جنگ روزانه چندین جوان کشور کشته می‌شوند.

به باور خانم سمر؛ در داخل کشور اتحاد و همبستگی در باره‌ای  پروسه صلح وجود ندارد و این امر برای گروه طالبان فرصتی را فراهم کرده که همه روزه در مسیر صلح سنگ اندازی و خواسته‌های تازه خود را مطرح می کند.

وزیر دولت در امور حقوق بشر اشتراک زنان در پروسه صلح را حتمی دانسته و گفت: «خارجی ها برای مردم افغانستان صلح نمی‌آورند و همان گونه که دیده شد در چند دور گفتگوهای صلح هیچ نتیجه‌ی درکار نبود».

خانم سیما سمر تاکرد کرد؛ طرح جدید صلح را که حکومت روی آن کار کرده باید همه شمول باشد و همه مردم خود را در آن شریک احساس کنند، در غیر آن نتیجه نخواهد داشت.

در همین حال، داکتر رسول رهین، مسوول برنامه‌های حقوق بشر دویچه‌وله که در این برنامه در مورد صلح اجتماعی سخن می‌گفت، تاکید کرد که صلح اجتماعی بهتر و متمم از صلح سیاسی است.

آقای رهین با بیان اینکه عدالت اجتماعی بدون توضیح عادلانه‌ای قدرت، ثروت و جایگاه اجتماعی تامین شدنی نیست، گفت: آنچه که در استفاه از عدالت اجتماعی در افغانستان مفقود است، وجه اقتصادی و انکشافی عدالت اجتماعی است.

آقای رهین گفت که در 19 سال گذشته نه صلح تامین شد و نه هم عدالت اجتماعی بلکه این دو پدیده حیاتی به شکست مواجه شده است. زیرا ما هنوز نتوانسته ایم یک اجماع ملی و وحدت نظر را در کشور برای صلح به وجود بیآوریم.

مسوول برنامه‌های حقوق بشر دویچه‌وله گفت که مردم افغانستان در 9 دور مذاکرات امریکایی‌ها با طالبان هیچ نتیجه‌ای نگرفته بلکه نتیجه آن شد که همه روزه جوانان کشور در صف نیروهای امنیتی و دفاعی کشته شوند.

از سوی هم؛ عمر شریفی، رییس عمومی انستیتوت امریکایی برای مطالعات افغانستان در این برنامه گفت که طالبان پایه‌های قانون اساسی و بافت‌های اجتماعی افغانستان را که در دوره امان الله خان شکل گرفته بود از بین بردند.

آقای شریفی افزود: پروسه‌ای صلح را که امریکایی‌ها آغاز کرده، یک پروسه مبهم است که در آن مردم، سیاسیون و حکومت افغانستان حضور ندارند. بنابراین، نتیجه قابل قبول را در پی نخواهد داشت.

تلاش‌های صلح بدون عدالت اجتماعی نتیجه نمی‌دهد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد