تمدید-معافیت-سفر-مقام‌های-امارت؛-امریکا-با-روسیه-و-چین-اختلاف-دارد

آسوشیتدپرس گزارش داده که اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید معافیت سفر ۱۳ مقام امارت اسلامی دچار اختلاف‌ شده و به توافق نرسیده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل گزارش داده که روسیه و چین خواستار تمدید سفر ۱۳ مقام امارت اسلامی اند اما؛  ایالات متحده و کشورهای غربی در اعتراض به عقب‌نشینی طالبان از رعایت حقوق زنان و شکست در تشکیل حکومت فراگیر، خواستار تمدید معافیت سفر تنها ۷ مقام طالبان اند.

امریکا و کشورهای غربی می‌گویند که شش مقام دیگر باید در فهرست تحریم‌های شورای امنیت قرار گیرند.

دیپلمات‌های شورای امنیت گفته‌اند که روسیه و چین پس از چاشت روز جمعه برای بررسی آخرین پیشنهاد ایالات متحده زمان بیش‌تری درخواست کردند زیرا؛ گفتگوها خصوصی بوده‌است.

در ماه جون کمیته نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت، معافیت بر سفر سعید احمد شهیدخیل، معین وزارت معارف و عبدالباقی‌ حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی امارت اسلامی را لغو کرد.

با نزدیک‌شدن به انقضای معافیت‌ سفر برای ۱۳ مقام امارت اسلامی، ایالات متحده روز پنج‌شنبه پیشنهاد کرد که ممنوعیت سفر برای هفت نفر از آن‌ها مجدداً اعمال شود و این معافیت برای شش نفر دیگر باقی بماند اما؛ سفر آن‌ها فقط به قطر محدود شود.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، دیپلمات‌ها گفته‌اند که روسیه و چین پیشنهاد رقیب خود را ارائه کردند که به همه ۱۳ مقام طالبان به مدت ۹۰ روز معافیت سفر داده‌شود؛ اما فقط به روسیه، چین، قطر و کشورهای منطقه‌ بروند.

روسیه و چین با پیشنهاد ایالات متحده مخالفت کردند و بریتانیا، فرانسه و ایرلند با پیشنهاد روسیه و چین مخالف اند.

بعد از ظهر جمعه، ایالات متحده پیشنهاد خود را اصلاح کرد که سفر هفت تن از مقامات امارت اسلامی را ممنوع می‌کند و معافیت‌های سفر را برای شش تن دیگر به مدت ۹۰ روز بدون محدودیت جغرافیایی حفظ می‌کند.
این پیشنهادی است که روسیه و چین اکنون در حال بررسی آن هستند.

این در حالی ‌است که موعد معافیت سفر مقام‌های امارت اسلامی در نیمه‌شب جمعه( ۲۸ اسد) پایان یافته‌است.

تمدید معافیت سفر مقام‌های امارت؛ امریکا با روسیه و چین اختلاف دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد