تنها-راه-بیرون-رفت-افغانستان-از-وضعیت-کنونی-برگزاری-انتخابات-سالم-است

شماری از فعالان مدنی می‌گویند؛ با وجود این که مردم به نظام انتخابات کشور باور ندارند اما تنها راه بیرون رفت کشور از وضعیت کنونی برگزاری انتخابات سالم و شفاف است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، اسهام الدین طالقانی عضو سازمان نخبگان افغانستان امروز (پنج شنبه 17 حمل) در سیمنار تحلیل و بررسی، جایگاه رسانه های جمعی در پروسه انتخابات در کابل گفت؛ نظام انتخاباتی کشور با مشکلات زیاد روبرو است، از مداخلات سیاسی گرفته تا نبود امکانات و حمایت مردم و جامعه جهانی.

آقای طالقانی گفت؛ مردم به نظام انتخاباتی باور ندارند و این نهاد ملی سابقه شفاف و بی‌طرف در پروسه های انتخاباتی را بازی نکرده است که مورد تایید مردم و جامعه جهانی که حمایت کننده مالی این نهاد است، باشد.

او افزود؛ مردم با از دست دادن اعضا بدن خود در پروسه انتخابات شرکت کردند و به پای صندوق های رای دهی رفتند تا در تعیین سرنوشت کشور خود نقش داشته باشند اما چند فرد محدود با سرنوشت این ملت بازی کردند و به هیچ یک از ان تعهداتی که در کارزار انتخابات داده بودند عمل نکردند.

این فعال مدنی بیان داشت؛ مردم باید خود شان از پروسه انتخابات نظارت کنند و نگذارند که چند فرد محدود با سرنوشت انان بازی کنند. او افزود؛ رسانه های نقش کلیدی در پروسه انتخابات دارد و با اطلاع رسانی میتواند زمینه ساز برگذاری انتخابات سالم و شفاف باشد.

به گفته این فعال مدنی؛ سران حکومت وحدت ملی به دنبال نقطه مشترک ملی نیستند، بلکه به دنبال نقطه تضاد در کشور اند که این در حالیست 16 سال قبل مردم و سران حکومت تمام تلاش خود را میگردند که نقطه مشترک را پیدا کنند و مردم در را در کنار هم قرار دهند.

این فعالان مدنی خواهان تطبیق قوانین و عدم مداخله حکومت در پروسه انتخابات پیش رو شدند و گفتند؛ موضوع انتخابات کشور باید به یک اصل اساسی و بنیادی که تنها مرجع مشروعیت نظام سیاسی  باشد، قرار بگیرد و هر نوع گزینه های دیگر مصلحتی، موقتی و معامله گری از میان برداشته شود.

این فعالان تاکید کردند؛ باید افراد متقلب که در انتخابات 1393 دست داشتند به نظام عدلی و قضای معرفی شوند.

 

تنها راه بیرون رفت افغانستان از وضعیت کنونی برگزاری انتخابات سالم است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد