توافق-امریکا-و-طالبان-بر-کاهش-خشونت-در-افغانستان

پس از درگیری‌های شدید در هلمند و برخی دیگر از ولایت‌ها، امریکا می‌گوید که با گروه طالبان بر کاهش «شمار عملیات‌ها» توافق کرده است.

به گزارش افغان نیوز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان پس از دیدارهای مفصل با گروه طالبان، ابراز امیدواری می‌کند که با مرتب ساختن دوباره اقدامات در مطابقت جدی با تطبیق توافق‌نامه صلح دوحه، شمار عملیات‌های طالبان و آمار تلفات غیرنظامیان به گونه‌ی چشم‌گیری کاهش یابد.

ادامه درگیری‌ها در کشور، نگرانی برخی از کشورهای منطقه و جهان را در پی داشته است. امریکا و برخی از کشورهای بسیار تاثیرگذار منطقه در روزهای اخیر با اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر دیدار کرده‌اند تا این گروه را به کاهش خشونت‌ها متقاعد سازند.

اکنون نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که در دیدارهای پی هم با اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه، توافق شده است که اقداماتی در مطابقت جدی با تطبیق همه عناصر توافق‌نامه صلح دوحه مرتب شود.

فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با نشر رشته توییت‌هایی، گفته است که این اقدامات به معنای کاهش شمار علمیات‌ها است.

به گفته وی، همین اکنون شمار زیادی از افغان‌ها کشته می‌شوند و امریکا انتظار دارد که این شمار (شمار علمیات‌های طالبان و شمار کشته‌‌گان غیرنظامیان) به گونه «چشم‌گیری» کاهش یابد.

وی که یک‌جا با اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان به دیدار اعضای دفتر سیاسی طالبان رفته است، تصریح کرد که حملات گروه طالبان در هفته اخیر افزایش یافته است و آن را تهدیدی برای صلح و هشداری برای افغان‌ها و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی خواند.

به گفته فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، امریکا سهمش را انجام می‌دهد و «فعالانه» از تطبیق آن (توافق‌نامه صلح دوحه و اقدامات مرتب شده) نظارت خواهد کرد.

افزون بر این، زلمی خلیل‌زاد از همه طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواسته است که باید مسوولیت‌های‌شان را انجام دهند.

در همین حال، اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گویند که در دیدار با زلمی خلیل‌زاد، توافق شده است تا توافق‌نامه دوحه به گونه کامل آن عملی شود. این گروه اما پیرامون کاهش خشونت‌ها یا فروکش کردن حملات تهاجمی‌شان در کشور چیزی نمی‌گوید.

این درحالی است که بیش از یک هفته می‌شود که جنگ و درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان طالبان در برخی ولسوالی‌ها و اطراف شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند ادامه دارد.

رییس جمهور غنی در واکنش به حملات طالبان بر ولایت هلمند می‌گوید که من این جنگ وحشیانه و ناروا طالبان را به شدت محکوم می‌کنم.

در همین حال، امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری می‌گوید که جنگجویان گروه طالبان برای حمله« خونین و ویران کن» در هلمند نه ماه آمادگی گرفته بودند؛ اما به جز«رسوایی» و بی جاساختن هزارن خانواده هیچ دست آورد دیگر نداشتند.

توافق امریکا و طالبان بر کاهش خشونت در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد