توافقات-صلح-بدون-حکومت-افغانستان-اجرایی-نمی-شود

نماینده ویژه چین در امور افغانستان خاطرنشان کرده است که بدون دخیل بودن و حضور حکومت افغانستان، هرگونه ترتیبات و توافقات صلح، اجرایی نخواهد بود.

به گزارش افغان نیوز: دینگ زیجون، نماینده ویژه چین در امور افغانستان، طی دیداری با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور، گفته است که کشورش از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند.

زیجون در این دیدار که روز چهارشنبه پنجم سرطان در کابل انجام شد، هم‌چنان آماده‌گی چین را برای تضمین توافق‌نامه احتمالی صلح در افغانستان اعلام کرده است.

نماینده ویژه چین افزوده است که کشورش به همین شکل آماده است تا زمینه گفت‌وگوهای صلح افغانستان را تسهیل و از آن میزبانی کند.

دینگ زیجون از جانب دیگر خاطرنشان کرده است که بدون دخیل بودن و حضور حکومت افغانستان، هرگونه ترتیبات و توافقات صلح، اجرایی نخواهد بود.

با این حال حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور، از تلاش‌های چین در زمینه صلح و ثبات در افغانستان، قدردانی کرده است.

براساس خبرنامه‌ای که دفتر مطبوعاتی شورای امنیت ملی روز گذشته در باره این دیدار منتشر کرد، محب گفته است که مردم و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای تأمین صلح پایدار تا کنون قربانی‌های بسیاری پرداخته‌اند.

حمدالله محب تأکید کرده است که افغانستان تعهد قوی و برنامه جامع برای رسیدن به صلح دارد و هم‌چنان بر تعهد خود در راستای مبارزه با تروریسم استوار است.

پیش از چین، آلمان و اوزبیکستان نیز برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح افغانستان و میزبانی از این گفت‌وگوها اعلام آماده‌گی کرده بودند.

در همین راستا قرار است یک نشست بین‌الافغانی فراگیر در روزهای آینده در قطر برگزار شود که تسهیل‌کننده آن آلمان است.

وزارت خارجه کشور از تمایل این کشورها برای میزبانی از گفت‌وگوهای صلح افغانستان استقبال کرده است.

چین یکی از کشورهایی است که رابطه نزدیک با پاکستان دارد و پیش از این با نماینده‌گان گروه طالبان نیز در ارتباط بوده است.

توافقات صلح بدون حکومت افغانستان اجرایی نمی شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد