توافق‌هایی-مبنی-بر-آغاز-کار-پروژه-تاپی-صورت-گرفته-است

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه ا.ا می‌گوید که توافق‌هایی مبنی بر آغاز کار پروژه تاپی در خاک افغانستان صورت گرفته است.

به گزارش افغان نیوز؛ آژانس باختر گزارش داده است که آقای متقی این اظهارات را امروز (یک‌شنبه، 26 قوس) در یک گردهمایی مردمی در هرات مطرح کرده است.

سرپرست وزارت امور خارجه افزوده است که تقویت شبکه برق وارداتی از ترکمنستان به هرات، یکی از مسائل دیگری بود که میان وزیران افغانستان و ترکمنستان روی آن بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

متقی گفته است که با جانب ترکمنستان به توافق رسیدیم که خط آهن به سمت شهر هرات و مسیرهای دیگر انکشاف داده شود و کار عملی آن نیز آغاز شود.

شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم نیز در این گردهمایی مردمی تطبیق پروژه تاپی را در رشد اقتصاد کشور موثر دانسته و گفته است  با آغاز کار این پروژه برای هزاران تن زمینه کار فراهم خواهد شد.

او افزوده است که بزرگ‌راه هرات – غور نزدیک به 350 کیلومتر از عواید سرب و جست این ولایت اسفالت می‌شود و افزون بر این جاده ولایت بادغیس نیز اعمار می‌شود.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت نیز در این گردهمایی گفته است رهبری ا.ا از آغاز پیروزی تلاش کرده تا کشور را از نگاه اقتصادی و تطبیق پروژه‌های انکشافی با ثبات نگهدارد.

او افزوده است که در حال حاضر تمام بودجه از عواید داخلی کشور تامین می‌شود و مسائل اقتصادی و تجارتی به گونه عادی جریان دارد.

این در حالی است که وزیر خارجه ترکمنستان در راس هیاتی روز گذشته به بندر تورغندی ولایت هرات سفر کرد.

هیاتی به سرپرستی امیرخان متقی، برای استقبال از رشید مردوف، به بندر تورغندی در غرب افغانستان رفته‌اند.

به گفته وزارت امور خارجه ا.ا در ترکیب این هیات شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم؛ نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت؛ بخت‌الرحمان شرافت، رییس اداره خط آهن؛ نور احمد اسلام‌جار، والی هرات و برخی مقام‌های دیگر حضور داشتند.

وزارت امور خارجه اعلام کرده است که هیات ا.ا و ترکمنستان در مورد توسعه ایستگاه راه آهن بندر تورغندی، ایجاد تسهیلات در تجارت میان دو کشور، ترانزیت، ترانسپورت، آغاز کار پروژه تاپی در خاک افغانستان و افزایش ظرفیت سب‌ستیشن نورالجهاد ولایت هرات گفتگو کرده‌اند.

توافق‌هایی مبنی بر آغاز کار پروژه تاپی صورت گرفته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد