توانمندسازی-زنان،-توانمندسازی-جامعه-است

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی اظهار داشت که زنان نیمی از پیکر جامعه‌اند و اگر آنان توانمند شوند، جامعه نیز توانمند می‌شود.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی، روز شنبه( 31، سنبله) در برنامه‌يي‌که به منظور بلند بردن ظرفیت بانوان آموزگار از سوی برنامه توانمندسازی بانوان (پروموت) برگزار شده بود گفت: زنان نیمی از پیکر جامعه‌اند و اگر آنان توانمند شوند، جامعه نیز توانمند می‌شود.

رییس اجراییه با ابراز خرسندی افزود: معارف پایه‌ی مهم و اساسی یک جامعه است. بلند بردن ظرفیت‌های بانوان آموزگار سبب می‌شود که آنان دانش‌آموزان توانا تقدیم جامعه کنند و افراد خوب آموزش دیده جامعه سالم و مرفه‌یی را به میان می‌آورند.

عبدالله با اشاره به سهم مهم بانوان در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، تأکید کرد که با آغاز این برنامه، نزدیک به صدهزار بانوی آموزگار، آموزش‌های لازم در بخش‌های روش تدریس و شیوه‌های آموزشی خواهند دید. این کار سبب بلند رفتن ظرفیت آموزش‌دهی بانوان آموزگار می‌شود. هرقدر که بانوان توانمند وارد جامعه شوند، به همان اندازه در پیشرفت جامعه و بلند بردن اقتصاد خانواده کمک می‌کنند.

رییس اجراییه ضمن، سپاس‌گزاری از ادارۀ انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا (USAID) گفت: امریکا در سراسر جهان در راستای توانمندسازی بانوان فعالیت‌های خوب کرده است. حکومت وحدت ملی با استقبال از آغاز این برنامه متعهد است، هرچه که برای بهبود و موفقیت این برنامه لازم باشد، در حد توان همکاری و پشتبیانی می‌کند.

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف در این برنامه گفت: وزارت معارف با کمبود آموزگاران مسلکی رو به است و یکی از اهداف مهم این وزارت، توانمندسازی آموزگاران است. وزیر معارف ضمن خرسندی از شروع این برنامه بیان داشت: نزدیک به 3.7 میلیون کودک در سراسر کشور از آموزش و پرورش بی‌بهره‌اند که اکثر آنان دختران است. توانمندسازی بانوان و جذب آموزگاران جدید زمینۀ ورود کودکان به معارف را فراهم می‌سازد، فرایندی که سبب تغییر جامعه به سوی پیشرفت خواهد شد. زیرا اگر این کودکان جذب معارف نشوند، مانع بزرگی بر سر راه توسعه کشور در آینده خواهند بود.

میشل مورگان، رییس پروژه زنان در اقتصاد و سوزن دی کمپ، رییس دفتر جندر ادارۀ انکشافی بین‌المللی ایالات متحده امریکا نیز در این برنامه گفتند: در بخش‌های اقتصادی، سکتور خصوصی و آموزش و پرورش کارهای موثری را به خاطر بلند بردن توانایی‌های بانوان انجام داده‌اند. آنان تأکید کردند در کنار دولت افغانستان تلاش خواهند کرد تا سهم و نقش بانوان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، صلح و پیشرفت جامعه برجسته باشند و بانوان به حقوق شان برسند.

توانمندسازی زنان، توانمندسازی جامعه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد