توزیع-کمک‌های-بشردوستانه-رنگ-قومی-به-خود-گرفته-است

فعالین جامعه مدنی می‌‌گویند: توزیع کمک‌های بشردوستانه براساس مسایل قومی، مذهبی و سلیقه‌ای باعث گردیده که مردم مناطق مرکزی و غرب کابل از این کمک‌ها محروم شوند.

به گزارش افغان نیوز؛ سخی بهزاد، فعال جامعه مدنی، امروز یکشنبه( 3، دلو ) در یک کنفرانس خبری گفت: فقر و بیکاری از معضل همیشگی در جامعه هزاره ها بوده؛ اما متاسفانه پس از تحولات اخیر در کشور، توزیع کمک‌ها رنگ و بوی قومی، نژادی، مذهبی و حتی خویشاندی به خود گرفته است. 

به گفته او، کمک‌ها به افرادی که واقعا نیازمند هستند، نرسیده است. وکلای‌گذر این کمک‌ها را براساس روابط خویشاندوی توزیع کرده اند.

آقای بهزاد بیان کرد؛ تبعیض و تعصب در توزیع کمک‌ها باید متوقف شود. جامعه جهانی به صورت مستقیم از توزیع کمک‌ها نظارت کامل داشته باشد تا کمک‌های بشردوستانه به تمام ولایات به صورت عادلانه تقسیم شود نه به یک طبقه خاص.

او گفت: براساس سروی، تمام کارمندان استخدام شده مربوط به یک قوم و یک نژاد هستند و آنها تلاش کرده اند تا کمک‌های کشور ها و جامعه جهانی را به وابستگان خویش ارسال نمایند. 

به گفته او، در ولایت ننگرهار 14 فیصد از مجموع کمک‌های نقدی فرستاده شده اما متاسفانه ولایت های همانند دایکندی، بامیان، میدان وردک، غزنی، غور، سمنگان، بغلان، سرپل، بلخ 2 فیصد از کمک ها را هم دریافت نکرده اند.

از سوی هم، شریف وطن‌دوست، بیان داشت که درحال حاضر حکومت اسلامی طالبان باید جلو فساد را بگیرد. زیرا وکلای گذر  به شمول وکلای ناحیه این کمک‌ها را به خویشاوندان شان توزیع می‌کنند. 

آقای وطن دوست افزود: اگر امارت اسلامی جلو فساد در توزیع کمک‌های بشردوستانه را نگیرد، فاجعه انسانی رخ خواهد داد؛ زیرا در حال حاضر این کمک ها به افراد نیازمند توزیع نمی‌شود.

در همین حال، جعفر جویا، فعال مدنی، گفت: 95 درصد نفوس کشور نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارد اما متاسفانه این کمک‌ها ناعادلانه توزیع می‌شود. سروی که در غرب کابل صورت گرفته نشان می‌دهد که از مجموع دو میلیون نفوس، 15 هزار خانواده کمک دریافت نکرده اند و مردم دست به فروش فرزندان شان زده‌اند.

وی اظهارداشت که مردم مناطق مرکزی و غرب کابل فقیر ترین مردم این سرزمین است و باید کمک‌های فوری جامعه جهانی بدون تبعیض و تعصب قومی و نژادی صورت گیرد.

این درحالی است که براساس آمار سازمان جهانی غذا، بیش از نیمی جمعیت افغانستان در معرض«گرسنگی شدید» قراردارند.

توزیع کمک‌های بشردوستانه رنگ قومی به خود گرفته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد