توسعه-روابط-با-کشور-چین-محور-سياست-افغانستان-است

سرور دانش معاون رئیس جمهور کشور به سفیر چین در کابل بیان داشته که توسعه روابط ما با کشور چین در محور سیاست افغانستان قرار دارد و ما در برابر چالش های که مانع این توسعه می شود مبارزه میکنیم.

به گزارش افغان نیوز:  لیوجینسونگ سفیر جدید جمهوری مردم چین مقیم کابل، با استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری دیدار نموده و در این دیدار چگونگی توسعه روابط میان دوکشور به بحث و بررسی گرفته شد.

معاون رئیس جمهور گفت که این دو کشور نه تنها به لحاظ جغرافیایی نزدیک اند بلکه به لحاظ تاریخی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز اشتراکات فراوان دارند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سه سال اخیر روابط بین دو کشور در سطح عالی قرار داشته ابراز خرسندی کرد و گفت: توسعه روابط بين دو كشور جزء اولويت هاى ما است و دولت افغانستان برای مقابله با چالش هایى که روند توسعه روابط متقابل میان دو کشور افغانستان و چین را آسیب برساند، هیچ تردیدی ندارد.

وی از برگزاری مذاکرات سه جانبه که اخیرا به میزبانی دولت چین در آن کشور برگزار شد و همچنین نتایج بدست آمده از آن نشست ابراز خرسندی کرد و گفت که دولت افغانستان از اینکه در برنامه مهم اقتصادی در سطح منطقه و ازجمله ابتکار بزرگ یک کمربند یک راه، نقش بیشتری داشته باشد استقبال می کند.

معاون رئیس جمهور ابتکار بزرگ یک کمر بند یک راه را برای توسعه همکاری های اقتصادی در منطقه و همچنین تحکیم روابط میان دو کشور بسیار مهم خوانده گفت که این ابتکار می تواند همکاری اقتصادی را در منطقه توسعه بخشد.

وی مبارزه با افراط گرایی و تأمین ثبات را هدف و اولویت اساسی مشترک بین کشورهای منطقه عنوان کرد و گفت که در جهان کنونی نمی توان امنیت و ثبات یک کشور را از کشور های دیگر جدا پنداشت. وی گفت دولت چین با توجه به توانایی هایى که دارد می تواند در زمینه تأمین ثبات در منطقه و همچنین گسترش همکار های اقتصادی منطقوی نقش سازنده داشته باشد.

معاون رئیس جمهور گسترش همکاری های منطقوی، توسعه زیربناها و تجارت و ترانزیت را یکی از پیش زمینه های مبارزه با افراطیت و تروریزم عنوان کرده گفت: تطبیق ابتکار یک کمربند یک راه، نه تنها برای کشور های منطقه مهم است بلکه این ابتکار در امر توسعه اقتصادی دست یافتن به رفاه عمومی برای سه قاره اهمیت دارد.

استاد دانش با اشاره به اینکه قرار است در آینده نزدیک بستۀ پیشنهادی کمک های دولت چین به مردم افغانستان ارائه گردد گفت: انتظار می رود دراین بسته پیشنهادی به اولویت های حکومت افغانستان مبنی بر توسعه زیربناها و انکشاف اقتصادی بیشتر توجه شود.

دراین دیدار لیوجینسونگ سفیر جدید جمهوری مردم چین مقیم کابل ضمن اشاره به اشتراکات مردم دو کشور در بخش های تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی، بر گسترش و تحکیم روابط متقابل میان دو کشور تأکید ورزید.

وی بخشی از تجارب دولت و مردم چین در زمینه مبارزه با افراط گرایی، دست یافتن به توسعه و پیشرفت، تأمین امنیت و چگونگی تعامل با دیگر کشورهای جهان را با معاون رئيس جمهور در میان گذاشت و افزود که دولت چین ده سال پیش مشکل افراطیت و بنیاد گرایی را در ایالت سینکیانگ و شهر ارومچی آن کشور از طریق تغییر رویکرد سیاست، اولویت های امنیتی و انکشاف اجتماعی بر طرف کرد.

وی گفت در کنار برخورد جدی با عاملان حملات تروریستی، اصلاح ادارات عدلی و قضایی، مبارزه با تبعیض، تأمین حاکمیت قانون، جلوگیری ازفساد اداری و ارائه آموزش های لازم برای شهروندان، مشکل افراط گرایی در ارومچی را از میان برداشته و این شهر در حال حاضر یکی از کریدور های اقتصادی کشور چین است.

وی به بخشی ازتغییرات سازنده سیاسی در کشور چین اشاره کرد و نسبت به دیدگاه حکومت چین در مورد دولت و مردم افغانستان نیز گفت که از نظر دولت چین، تأمین صلح، توسعه اقتصادی و انکشاف اجتماعی درافغانستان یک ضرورت جدی است و دولت چین مردم افغانستان را دراین زمینه ها یاری خواهد کرد.

وی از معاون ریاست جمهوری تقاضا کرد که با توجه به تجارب دولت افغانستان در باب اصلاحات سیستم عدلی و قضایی، دولت چین را دراین زمینه همکاری نموده و تجارب بدست آمده در روند اصلاحات سیستم عدلی و قضایی را با دولت چین شریک ساخته شود.

توسعه روابط با کشور چین محور سياست افغانستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد