توطئه-دشمنان-مشترک-افغانستان-و-ایران-تمامی-ندارد

سفارت ایران در کابل از دیدار حسن مرتضوی، معاون این سفارت با محمد نبی عمری، معاون وزارت داخله‌ ا.ا خبر داده و گفته است که دو طرف در خصوص زمینه‌های مورد علاقه‌ طرفین و همکاری‌های دوجانبه گفتگو کرده اند.

به گزارش افغان نیوز؛ سفارت ایران در کابل روز گذشته (یک‌شنبه، ۹ میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای مرتضوی در این دیدار با اشاره به گزارش شماری از رسانه‌های آن کشور در مورد شمار مهاجران افغانستانی و گزارش‌ها مبنی بر تهدیدآمیز بودن مهاجران‌ برای امنیت ملی ایران را «جنجال‌آفرینی» و «مبالغه‌آمیز» توصیف کرده است.

طبق اعلامیه، مرتضوی افزوده که نزدیک به پنج میلیون مهاجر افغانستانی در ایران حضور دارند و این موضوع قطعا از ابعاد مختلف برای تهران دارای اهمیت است.

بر اساس اعلامیه سفارت ایران در کابل، آقای مرتضوی به معاون وزارت داخله‌ ا.ا گفته است: «مطمین باشید توطئه‌ دشمنان مشترک ایران و افغانستان تمامی نخواهد داشت، یک روز به بهانه‌ داعش و تروریسم، گاهی به بهانه‌ درگیری‌های مرزی، گاهی به بهانه‌ حضور مهاجرین در ایران و روز دیگر به بهانه‌هایی جدید به دنبال ایجاد تنش میان دو ملت‌ و کشاندن آن به نزاع میان حکومت‌ها هستند».

معاون سفارت ایران گفته است که در طول دو سال گذشته دشمنان دو ملت سعی بر این داشته‌اند که با سناریوسازی‌های گوناگون‌، افکارعمومی مردم ایران و افغانستان را متاثر و با ترویج ایران‌ستیزی در افغانستان و افغان‌ستیزی در ایران زمینه‌ تقابل دو طرف را فراهم کنند.

این دیپلمات ایران تصریح کرده است که سال گذشته رسانه‌های غربی با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از فضای مجازی، روند مواجهه‌ دو ملت را در دستورکار خود قرار داده و توانستند مدتی روابط دوستانه دو کشور را در فضای مجازی ملتهب کنند. او افزوده اما؛ رهبران دو کشور با هوشیاری توانستند این طرح تفرقه‌افکن را خنثی کنند.

او گفته است که هدف نهایی و مطلوب ایران در افغانستان مبارزه با تروریسم، جلوگیری از نزاع داخلی، حرکت افغانستان به سمت پیشرفت و توسعه‌ اقتصادی است.

معاون سفیر ایران گفته است که ایران خواستار بازگشت «عزت‌مندانه»‌ مهاجران افغانستانی به کشورشان هستند و از ا.ا نیز خواسته که جلو ورود غیرقانونی شهروندان افغانستان به ایران و قاچاق انسان در مرزهای مشترک را بگیرند.

سفارت ایران نوشته است که محمد نبی عمری، معاون وزارت داخله‌ ا.ا در این دیدار بر «روابط حسنه‌» با کشورهای همسایه تاکید کرده است.

در اعلامیه سفارت ایران به نقل از آقای عمری آمده است: «ما به‌خوبی آگاه هستیم که امریکا و برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از روابط حسنه بین ایران و افغانستان ناخرسند هستند». او گفته است ا.ا در سطوح مختلف از جمله شورای وزیران خود بر تحکیم و تقویت روابط با ایران تاکید داشته است.

وزارت امور داخله ا.ا اسلامی تا کنون در مورد محمد نبی عمری، معاون این وزارت با معاون سفارت ایران در کابل، چیزی نگفته است.

این دیدار و گفتگو در حالی صورت گرفته است که به تازگی فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس‌نمایندگان ایران در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، خواستار تجدید نظر در سیاست آن کشور نسبت به ا.ا  شده است.

توطئه دشمنان مشترک افغانستان و ایران تمامی ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد