توقف-برخی-از-تعهدات-ایران-در-چهارچوب-برجام

ایران به اعضای باقی‌مانده برجام ۶۰ روز مهلت داده است تا تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای با این کشور را اجرا کنند، در غیر این صورت، بخش دیگری از تعهدات خود در چهارچوب این توافق را نیز متوقف خواهد کرد.

به گزارش افغان نیوز: شورای عالی امنیت ملی ایران امروز چهارشنبه(18، ثور) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که این کشور اجرای برخی تعهدات خود در چهارچوب برجام را متوقف می‌کند. حسن روحانی، رییس جمهور ایران، این تصمیم را در نامه رسمی به اطلاع سران بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه نیز رسانده است.

براساس گزارش‌ها، ایران به اعضای باقی‌مانده برجام ۶۰ روز مهلت داده است تا تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای با این کشور را اجرا کنند، در غیر این صورت، ایران اجرای بخش دیگری از تعهدات خود در چهارچوب این توافق را نیز متوقف خواهد کرد.

طبق این هشدار، در صورت بی‌توجهی اعضای باقی‌مانده برجام به این خواست، ایران از تعهدات خود به محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی یورانیم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی راکتور آب سنگین اراک نیز بیرون خواهد رفت. ایران تصریح کرده است که این اقدامش به معنای خروج از برجام نیست.

شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است که این کشور به منظور صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، برخی اقدامات خود در چهارچوب برجام را متوقف می‌کند. بنابراین ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر یورانیم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند.

این درحالی است که پنج عضو دایم شورای امنیت (بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و امریکا) به علاوه آلمان در ماه جولای ۲۰۱۵ برای جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای با ایران به توافق رسیدند. در ازای توقف برنامه هسته‌ای ایران، قرار شد تا بسیاری از تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور برداشته شود. این توافق که به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام شهرت دارد، از سوی شورای امنیت سازمان ملل تأیید شده است.

توقف برخی از تعهدات ایران در چهارچوب برجام

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد