تیفا-از-تقلب-گسترده-در-انتخابات-پارلمانی-پرده-برداشت

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) مدعی است؛ به بیش از پنجصد اسناد دست یافته که نشان میدهد تقلبات انتخاباتی به صورت گسترده صورت گرفته است.

به گزارش افغان نیوز: محمد نعیم ایوب‌زاده، رئیس تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان امروز یک‌شنبه(۶، عقرب) طی یک نشست خبری گفت که این نهاد بیش از ۷ هزار تن را به منظور نظارت از روند انتخابات، در روز برگزاری انتخابات اعزام کرده بود و از همین رو به اسناد زیادی در مورد تقلبات انتخاباتی دست یافته است.

رئیس تیفا می‌گوید که حضور گسترده مردم در انتخابات بزرگترین صدای واحدی بود که افغانستان را به طرف ملت شدن کشاند، اما ضعف مدیریتی کمیسیون‌های انتخاباتی سبب شد تا شعور جمعی شهروندان این کشور نادیده گرفته شود.

او افزود:” باز نشدن مراکز رای‌دهی در وقت تعیین شده، باز نشدن تعدادی از مراکز رای‌دهی، مشکلات در فهرست رای‌دهندگان، مشکل بایومتریک، دخالت کارمندان کمیسیون در روند انتخابات، عدم بی‌طرفی برخی از معلمین در مراکز رای‌دهی، زورگویی‌ جنگ‌سالاران با همکاری پولیس، کمپاین‌ در نزدیکی مراکز رای دهی، معاملات پولی و شمارش در غیابت ناظرین، بیانگر تقلبات گسترده در انتخابات پارلمانی افغانستان بود.”

او خاطرنشان ساخت: “بیش از پنجصد اسناد به دست ما رسیده که نشان دهنده تقلب گسترده در انتخابات پارلمانی است. در یکی از نمونه‌های این اسناد، قلمی که برای تیک‌مارک کردن اوراق رای‌دهی استفاده شده، با شعله آتش رنگ آن از روی کاغذ پاک می‌شود.”

آقای ایوب‌زاده تاکید کرد که تفکیک رای سفید از رای سیاه، تامین عدالت انتخاباتی و رسیدن به نتیجه مطلوب، مثلثی است که کمیسیون‌های انتخاباتی باید آن را تطبیق کنند تا شاهد پارلمان عاری از فساد باشیم.

او با بیان‌اینکه طولانی ساختن پروسه انتخابات نگران کننده است، گفت:‌ “تعدادی از افراد در درون حکومت در صدد زمینه سازی و معامله سیاسی با انتخابات هستند و هر معامله‌ای می‌تواند آرای پاک مردم را قربانی بسازد. از جامعه جهانی می‌خواهیم که از آرای مردم حفاظت کند.”

رئیس تیفا هم‌چنان گفت بر اساس نظارتی که از مراحل مختلف انتخابات داشتیم، شاهد بودیم که روند انتخابات از ریشه دچار مشکلات فراوانی بود، به همین دلیل نگران نتایج آن هستیم.

انتخابات پارلمانی افغانستان روز شنبه(۲۸ میزان) برگزار شد و به دلیل تاخیر در باز شدن مراکز رای دهی، کمبود اوراق رای دهی، مدیریت نادرست در استفاده از بایومتریک، در برخی موارد تا چند ساعت تمدید شد و در برخی از مراکز رای دهی روز یک‌شنبه(۲۹ میزان) انتخابات برگزار گردید.

با وجود این‌که انتخابات پارلمانی افغانستان در برخی موارد به روز دوم هم کشیده شد، اما تعداد زیادی از شهروندان نتوانستند از حق رای شان استفاده کنند. بر اساس آمار ابتدایی کمیسیون مستقل انتخابات، دست‌کم چهار میلیون نفر در این انتخابات رای داده‌اند.

قرار است نتایج ابتدائی انتخابات پارلمانی افغانستان به تاریخ ۱۹ ماه عقرب اعلام گردد.

در همین حال تیفا می‌گوید که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ تعیین شده، بر اساس آمادگی‌های تخنیکی و وضعیت سیاسی کنونی ناممکن است.

محمد نعیم ایوب‌زاده می‌گوید که اگر قرار باشد انتخابات ریاست جمهوری در زمان قانونی آن برگزار گردد، چالش بزرگی برای سرنوشت سیاسی افغانستان خواهد بود.

آقای ایوب‌زاده تاکید کرد که نهادهای انتخاباتی نیاز به اصلاحات کلیدی در ساختارشان دارند و اگر این اصلاحات صورت نگیرد، انتخابات ریاست جمهوری هم با تقلبات گسترده‌ای همراه خواهد بود.

تیفا از تقلب گسترده در انتخابات پارلمانی پرده برداشت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد