تیفا-خطاب-به-دسته‌های-انتخاباتی-بهتر-است-تظاهرات-نکنید-

"تیفا" از دسته‌های انتخاباتی خواسته است که از راه‌اندازی تظاهرات خودداری کنند؛ زیرا این اعتراض‌ها سبب توقف کارهای تخنیکی و ضایع‌شدن آرای شهروندان کشور می‌شود.

به گزارش افغان نیوز: بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) امروز پنج شنبه(7، قوس) با نشر اعلامیه گفته است که روند انتخابات ریاست‌جمهوری کشور با چالش‌های «جدی» تخنیکی و مدیریتی مواجه است که سلامت انتخابات را «خدشه‌دار» می‌کند.

نقض مکرر تقویم انتخاباتی از سوی مدیران کمیسیون‌های انتخاباتی، اخذ تصامیم فراقانونی توسط کمیسیون مستقل انتخابات، توقف کارهای تخنیکی در این کمیسیون، بسته‌بودن دفاتر ولایتی آن در شماری از ولایات از چالش‌هایی است که تیفا به آن اشاره کرده است.

همین طور این نهاد عدم شریک‌سازی معلومات و آرقام انتخاباتی توسط کمیسیون انتخابات، عدم رسیدگی اعتراضات تعدادی از دسته‌های انتخاباتی پیرامون بازشماری و تفتیش آرا از سوی این کمیسیون، عدم حضور ناظرین شماری از دسته‌های انتخاباتی در روند تخنیکی، مبهم‌بودن شرایط کنونی و افزایش اعتراضات و «حتی آمادگی‌ها برای راه‌اندازی تظاهرات» را از دیگر چالش‌های نگران‌کننده خوانده است.

در اعلامیه تأکید شده است که این چالش‌ها سبب افزایش فشارهای سیاسی بر کمیسیون انتخابات شده و مدیریت شرایط کنونی در روند انتخابات را دشوار ساخته است.

در همین حال، تیفا از طرف‌های دخیل در انتخابات خواسته که در این روند از خود «خویشتنداری» نشان دهند و برای حل چالش‌های انتخاباتی به راه‌حل قانونی و مسالمت‌آمیز متوسل شوند.

این نهاد همچنان از دسته‌های انتخاباتی خواسته است که از راه‌اندازی تظاهرات خودداری کنند. چون به گفته‌ی این نهاد این اعتراض‌ها سبب توقف کارهای تخنیکی و منجر به تفاهم سیاسی و ضایع‌شدن آرای شهروندان کشور می‌شود.

در این اعلامیه، از کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی خواسته شده است که نقش اش را به گونه‌ی مسلکی و بی‌طرفانه در روند انتخابات ایفا کند.

همین طور در اعلامیه گفته شده است که برای حل چالش‌های انتخاباتی، باید نشست تخنیکی میان شرکای انتخاباتی به‌شمول کمیسیون‌های انتخاباتی، نهادهای ناظر بر روند انتخابات، نمایندگان دسته‌های انتخاباتی، سازمان ملل متحد، سفارت آمریکا در کابل و اتحادیه اروپا برگزار شود تا یک تصمیم براساس آرای واقعی مردم گرفته شود.

این درحالی است که ستاد مردمی حمایت مدنی از آرای پاک مردم اعلام نموده که بخاطر اقدام غیرقانونی کمیسیون مستقل انتخابات در شمارش آرای بدون بایومتریک، فردا جمعه(۸، قوس) همایش بزرگ مردمی راه اندازی می کند.

تیفا خطاب به دسته‌های انتخاباتی: بهتر است تظاهرات نکنید!

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد