جامعه-جهانی-در-پی-انزوای-حکومت-سرپرست-است

آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند که حکومت سرپرست هیچ علاقمندی به رسمیت شناختن ندارد و از سوی دیگر جامعه جهانی با وضع تحریم‌ها می‌خواهند امارت اسلامی را به انزوا ببرند.

به گزارش افغان نیوز؛ اسدالله ندیم، کارشناس مسایل سیاسی امروز (شنبه، ۵ سنبله) در مصاحبه با افغان نیوز گفت که ادامه تحریم‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل و جامعه جهانی بر حکومت سرپرست هیج تاثیری نداشته اما؛ برای مردم تاثیرات منفی دارد.

آقای ندیم افزود که مقام‌های حکومت سرپرست از چنین حالت خوشحال اند و چندان علاقه‌مندی به رسمیت شناختن ندارد و اگر غیر از این بود تلاش‌های جدی را انجام می‌دادند و نیز شرایط جامعه جهانی را قبول می کردند. او افزود که زمانی شورای امنیت سازمان ملل و جامعه جهانی می‌تواند بالای امارت اسلامی فشار وارد کند که یک موقف روشن در قبال حکومت سرپرست بگیرند.

او گفت که حکومت سرپرست از اختلافات میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل سود می‌برد چون؛ امارت اسلامی می‌خواهد برای محکم کردن حاکمیت خود در افغانستان زمان بخرد. او تاکید کرد: تا زمانی که اختلافات بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای معافیت سفر ۱۳ مقام امارت اسلامی باشد، این روند به سود  امارت اسلامی است.

در همین حال، احمد سعیدی، آگاه مسایل سیاسی می‌گوید که افغانستان در چند دهه گذشته قربانی جنگ‌های سیاسی کشورهای منطقه از جمله هند، ایران، پاکستان، چین، روسیه، امریکا،  قطر و عربستان سعودی بوده که هر کدام می‌خواهند اهداف سیاسی خودشان را در افغانستان تطبیق نمایند.

او با ابراز نگرانی از افزایش فقر اقتصادی و بیکاری برآمده از تحریم‌ها گفت:« تا زمانی که تحریم‌های سفر بالای مقام‌های حکومت سرپرست باشد آنان نمی‌توانند خودشان و حکومت‌شان را در جهان مطرح نمایند».

به این باور آقای سعیدی جهان می‌خواهد با تحریم‌های بیشتر حکومت سرپرست را سقوط بدهد.

اما؛ بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که یگانه راه حل مشکلات، گفتگو و تعامل است که باید جامعه جهانی و بخصوص امریکا با حکومت سرپرست تعامل نماید.

کریمی تاکید می‌کند که جامعه جهانی و بخصوص شورای امنیت سازمان ملل باید تحریم‌های سفر اعضای امارت اسلامی را لغو کند تا حکومت سرپرست بتواند روابط دیپلوماتیک داشته باشد. او گفت که امارت اسلامی تلاش دارد تا این تحریم‌ها را از طریق گفتگو حل نماید.

او افزود که اگر این تحریم‌ها از سوی جامعه جهانی بیشتر شود، فاصله‌ها بین افغانستان و جامعه جهانی بیشتر شده و نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت و باید جامعه جهانی راه‌های دیگری را پیش بگیرد.

معاون سخنگوی امارت اسلامی گفت که برنامه به رسمیت شناختن جنبه دوجانبه دارد و امارت اسلامی تمام خواسته‌های جامعه جهانی را پوره کرده و باید امریکا و کشورهای جهان امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در دو نشست در مورد این تحریم‌ها نتوانست بر سر تمدید معافیت سفر ۱۳ مقام امارت اسلامی به نتیجه نهایی برسد.

روسیه و چین موافق تمدید این معافیت بودند تا دیدار و گفتگوی مقام‌های امارت اسلامی با کشورها بر سر مسائل افغانستان ادامه یابد.

دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله امریکا بر سر تمدید معافیت سفر مقام‌های امارت اسلامی با مسکو و پکن هم رای نبودند، معافیتی که نیمه شب جمعه ۱۹ اگست به پایان رسید.

آژانس افغان نیوزـ مهدی انصاری

 

جامعه جهانی در پی انزوای حکومت سرپرست است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد