جامعه-جهانی-پروژه‌های-نا-تمام-این-اداره-را-آغاز-نمایند

مسوولان اداره ملی حافظت از محیط زیست طی برنامه در کابل از جامعه جهانی خواست که مسئله محیط زیستی را سیاسی نکرده و پروژه‌های متوقف شده این اداره را از سر بگیرند.

به گزارش افغان نیوز؛ حافظ عزیزالرحمان، سرپرست اداره ملی حفاظت از محیط زیست امروز ( دوشنبه، ۲۲ عقرب) در افتتاح ورکشاب ارتقای ظرفیت مدیران تازه مققرر شده این اداره در ۱۵ ولایت گفت که این اداره آمادگی کامل برای جلوگیری از آلودگی هوا در فصل زمستان دارد.

آقای عزیزالرحمان افزود که در ۲۰ سال گذشته با ورود پول‌های زیادی به افغانستان اما؛ توجه جدی به مسایل محیط زیستی صورت نگرفته و شهرهای بزرگ از جمله کابل بدون برنامه توسعه یافته، با مشکلات و چالش‌های محیط زیستی مواجه است.

او بیان داشت که کار برای ایجاد تصفیه خانه‌های استاندارد در شهر کابل جریان دارد و فعالیت‌های فابریکه‌های صنعتی و تولیدی، ساختمان‌های رهایشی بطور دقت زیر نظر این اداره است.

سرپرست اداره ملی حفاظت از محیط زیست در این برنامه از کشور‌های جهان خواست که مسئله محیط زیستی را سیاسی نکنند و پروژه‌های متوقف شده این اداره را از سر بگیرند زیرا؛ مسئله محیط زیستی موضوعات انسانی است و منافع آن به بشریت می‌رسد.

جلیل نقیب صدیقی، رییس ارزیابی و انکشاف پایدار اداره ملی حفاظت از محیط زیست در این برنامه می‌گوید که در این ورکشاب سه روزه ارتقای ظرفیت، ۳۲ تن از مسوولان اداره‌های حفاظت از محیط زیست ولایت‌ها اشتراک کرده اند.

صدیقی افزود که هدف از برگزاری چنین ورکشاب‌ها برای مسوولان اداره‌های ولایتی، بالا بردن ظرفیت آنان برای تحقق بهتر برنامه‌های محیط زیستی در اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌باشد. او بیان داشت که در بخشی از این ورکشاب، کارشناسان محیط زیستی، مسائل مختلف فنی و حرفه‌ای را به مسوولان و کارکنان ولایتی ارایه خواهند کرد.

محمد محفوظ کوهستانی، رییس اداره ملی حفاظت از محیط زیست ولایت پنجشیر از برگزاری چنین ورکشاب‌ها ابزار خرسندی نموده و می‌گوید که برای جلوی گیری از آلودگی هوا در ولایت پنجشیر به هوتل‌ها، نانوایی‌ها و معادن این ولایت جواز محیط زیستی توزیع خواهد شد.

فیروز احمد ضیایی، رییس اداره ملی محیط زیست ولایت ننگرهار در این برنامه گفت که به علت ازدحام ترافیکی و گشت و گذار موترهای دودزا، مردم ننگرهار از آلودگی نسبی رنج می‌برند. او از مدیریت و برنامه‌های جدید با همکاری ریاست ترافیک این شهر خبر داده و می‌گوید که برای جلوگیری از آلودگی هوا تلاش دارند.

گفتنی است که برنامه ارتقای ظرفیت برای مسوولان ۱۵ ولایت کشور برگزار شده بود اما؛ مسوولان ولایت‌های شمالی به‌خاطر بازسازی و مسدودن بودن سالنگ‌ها در این برنامه حضور نیافتن و هفته‌های آینده برنامه ارتقای ظرفیت برای آنان برگزار خواهد شد.

اداره ملی حفاظت از محیط زیست در حالی خواستار از سرگیری کار پروژه مربوط به محیط زیست شده که پیش ازین سازمان ملل از تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی در کشور ابراز نگرانی کرده و افغانستان را در جمع ۱۰ کشور با آسیب‌های بلند تغیرات اقلیمی خواند.

 

آژانس افغان نیوز: مهدی انصاری

جامعه جهانی پروژه‌های نا تمام این اداره را آغاز نمایند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد