جلسات-مشورتی-کمیسیون-انتخابات-باید-علنی-شود

دیدبان شفافیت انتخابات افغانستان می‌گوید که از آغاز فعالیت‌های کمیسیون انتخابات تا اکنون تمام جلسات مشورتی‌شان پشت درهای بسته و یکجانبه بوده است.

به گزارش افغان نیوز: حبیب‌الله شنواری، رئیس برنامه موسسه دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان امروز یکشنبه (14 – عقرب) – کابل، در نشست خبری پیرامون ارزیابی کارکردهای کمیسیون مستقل انتخابات و پیشنهادات برای بهبود آن گفت: «کمیسیون انتخابات استقلالیت نداشته و نشست مشورتی کمیسیون با احزب سیاسی و نهادهای مدنی، غیرمنظم و سمبولیک بوده است».

آقای شنواری افزود، جلسات که کمیسیون از آغاز دوره فعالیت‌هایشان تا اکنون داشته غیر علنی و خلاف ماده 20 قانون انتخابات می‌باشد.

وی علاوه نمود که تداخل کاری کمیشنران در امور اجرایی بر اساس قانون انتخابات، مشکلات و سر درگمی را در اداره کمیسیون بوجود آورده است.

به گفته آقای شنواری، کمیسیون ترکیب کمیته گزینش، خلاف پیشنهادات کمیسیون انتخاباتی بوده و سیستم رأی دهی این کمیسیون کهنه وساده است که باعث ضیاع ارای مردم می‌شود.

ازسوی هم شاگل رضایی، نماینده مردم در پارلمان نیز نگرانی‌شان را از اختلافات هر دوکمیسیون" شکایت انتخاباتی و انتخابات" ابراز داشته می‌گوید که حکومت باید این مورد را جدی گرفته و مشکلات این دو کمیسیون را حل نماید.

وی همچنان شاکی از غیر متوازن بودن تعداد رأی دهندگان و کارت‌های رایدهی بوده گفته است که تعداد رایدهندگان 13 میلیون بوده و کارت‌های رایدهی 21 میلیون است که در این صورت کمیسیون چگونه انتخابات شفاف، عادلانه و آزاد را برگزار نموده و مردم چطور به برگزاری انتخابات مطمئن باشند.

قابل ذکر است که موسسه دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان همکاری نهادهای مدنی و احزاب سیاسی را با کمیسیون مؤثر خوانده و نیز از کمیسیون انتخابات خواهان برگزاری جلسات علنی و هماهنگ با احزاب سیاسی و این نهادها شده است.

این درحالی است که حدود دو هفته قبل، رئیس دارالانشا کمیسیون مستقل انتخابات از سوی رئیس جمهور کشور برکنار شد. اما کمیسیون انتخاباتی هنوز دچار پراگندگی و اختلافات میان کمیسیون شکایات، مداخلات حکومت و بی اعتمادی مردم نسبت به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه کشور می‌باشد.

جلسات مشورتی کمیسیون انتخابات باید علنی شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد