جلوگیری-از-قاچاق-بیش-از-یک‌هزار-آثار-باستانی-در-یک-سال-گذشته

مسوولان موزیم ملی می‌گویند که از قاچاق بیش از یک‌هزار آثار باستانی در یک سال گذشته جلوگیری شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز (پنج‌شنبه، ۲۸ ثور) در مراسم گرامی داشت از روز "جهانی موزیم‌" و نمایشگاه مس عینک گفت که امارت اسلامی در نگهداری آثار باستانی کشور متعهد است. 

خیرخواه افزود که آثار باستانی و آبدات تاریخی باید در هر حکومت و نظام حفظ شود و از جامعه جهانی خواست که به دور از اختلافات سیاسی روی مشترکات با افغانستان کار نمایید.

او افزود که حضور گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های فرهنگی یک کشور نشان‌دهنده مشترکات جهانی است که باید در این زمینه کارهای جدی صورت گیرد. 

خیرخواه بیان داشت که امنیت سراسری در افغانستان تامین شده و گردشگران خارجی می‌توانند به کشور سفر نمایند و از آبدات تاریخی بازدید نمایند. 

محمد ذبیر عبادی، سرپرست موزیم ملی کشور در این برنامه گفت که در یک سال گذشته، قاچاق بیش از یک‌هزار آثار مختلف النوع در بنادر و میدان‌های هوایی کشور جلوگیری شده و در موزیم‌های کشور انتقال داده شده است. 

عبادی افزود که نمایشگاه مس و عنیک که همزمان با روز جهانی موزیم‌ها در موزیم ملی برگزار شده، بیش‌از ۲ هزار آثار تاریخی و باستانی به نمایش گذاشته شده که از دوره‌های ساسانی‌ها و کوشانی می‌باشند. 

او گفت که ۵ موزیم ملی در ولایت‌های کابل، بلخ، قندهار، هرات و خوست فعال است و بیش‌از ۵۰ هزار آثار تاریخی و باستان در آنها نگهداری می‌شود. 

سرپرست موزیم ملی افزود که قرار است در شرق کشور، ولایت ننگرهار یک موزیم ملی افتتاح شود. 

او از شهروندان کشور و جامعه جهانی خواست که از موزیم‌های افغانستان بازدید نمایند.

عتیق الله عزیزی، معین فرهنگی و هنری وزارت اطلاعات و فرهنگ در این برنامه گفت که این وزارت به آثار تاریخی کشور اهمیت زیادی قایل است چون؛ آثارهای تاریخی از نسل‌های گذشته میراث مانده اند. 

او تاکید کرد که موزیم ملی کشور به روی دانش‌آموزان، دانشجویان، گردشگران داخلی و خارجی و پژوهش‌گران کشور باز می‌باشد.

ولی گل جواد، رییس فرهنگی شهرداری کابل در این برنامه گفت که در حفظ و نگهداری آثار باستانی و تاریخی کشور متعهد است و در حکومت‌های گذشته، آثار تاریخی کشور به صورت قاچاق و به قیمت ناچیز در کشورهای همسایه به فروش می‌رسید. 

جواد از جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خواست که بخش فرهنگ را از سیاست جدا بدانند و در عرصه‌های فرهنگی با امارت اسلامی همکاری نمایند. 

در جریان جنگ‌های چند دهه، نزدیک به صدها آثار تاریخی و باستانی کشور توسط قاچاقچیان بیرون از کشور انتقال داده شده است. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

جلوگیری از قاچاق بیش از یک‌هزار آثار باستانی در یک سال گذشته

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد