جنبش-روشنایی؛-برای-مذاکره-با-ارگ-پیش-شرط-تعیین-کرد

در اولین سالروز قربانیان حادثه دوم اسد، اعضای جنبش روشنایی گفتند که برای خواست های مدنی شان قربانی داده اند و برای آغاز مذاکره با ارگ پیش شرط تعیین کردند.

به گزارش افغان نیوز: جنبش روشنایی، شماری از سران احزاب سیاسی و نهادهای مدنی اولین سالیاد شهدای حادثه 2 اسد سال گذشته را درکابل تجلیل کردند.

اعضای جنبش روشنایی، سران احزاب سیاسی و نهادهای مدنی اولین سالیاد شهدای دهمزنگ 2 اسد سال گذشته را در کابل با برگزاری برنامه های موسیقی، تیاتر و خواندن سرود، تجلیل کردند.

دکتور دادفرداد اسپنتا مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان میگوید: مردم افغانستان از سال های گذشته تا بحال شاهد تجربه های تلخ زندگی و قربانی ائتلاف ها و جبهه گیری های سیاسی میان رهبران احزاب سیاسی بوده است.

آقای اسپنتا افزود، جنبش روشنایی برخواسته از میان مردم و برای تحقق مطالبات عدالت خواهانه مردم و منافع حکومت افغانستان میباشد. اوگفت، در افغانستان اکثر جنبش ها، ائتلاف ها و جبهه گیری های سیاسی  که ایجاد میشوند واکنشی هستند و هیچ رویکرد عدالت خواهانه و اجتماعی ندارند.

داود ناجی یکتن از اعضای شورای عالی مردمی جنبش روشنایی طی این مراسم میگوید: جنبش روشنایی تا تحقق خواست های عدالت خواهانه شان به حرکت مدنی و اجتماعی شان ادامه خواهند داد.

آقای ناجی می افزاید، این جنبش برای اولین بار مطالباتی را طرح کرده است که در آن، منافع دولت افغانستان و شهروندان کشور در نظر گرفته شده است.

با این حال ناجی علاوه میکند، حکومت وحدت ملی باید زمان و مکان مذاکره را مشخص کرده و نتیجه مذاکره لازم الاجرا و با امضای طرفین صورت بگیرد. همچنان درتامین عدالت باید یک کمیسیون بی طرف از نهادهای با صلاحیت بین المللی که درآن اعضای خانواده روشنایی عضویت داشته باشند، ایجاد گردد.

ناجی بیان داشت؛ مشارکت در تصمیم گیری های سیاسی یکی از طرح های مطالبات شورای عالی مردمی درافغانستان میباشد.

او گفت، جنبش روشنایی حالا در آستانه مذاکرات با حکومت وحدت ملی است اما تا کنون مذاکره صورت نگرفته است.

 این عضو شورای عالی مردمی میگوید؛ میان حکومت وحدت ملی و جنبش روشنایی بر اساس اصولی که باید چگونه مذاکره شود، توافق صورت بگیرد.

وی خاطر نشان ساخت، جنبش روشنایی مطالبات انتزاعی ندارد بلکه خواهان یکپارچگی و وحدت مردم و حکومت افغانستان است.

قابل ذکر است که در دوم اسد سال گذشته در نتیجه حملات تروریستی بر تجمع اعتراضی جنبش روشنایی 86 تن کشته و بیش از 400 تن اعضای این جنبش زخمی شدند، 400 زخمی این حمله در داخل و خارج کشور تداوی شدند و بیش از 53 خانواده قربانیان این رویداد، از طریق مهاجرین افغان در خارج کشور بصورت منظم برای مدت 15 الی 20 سال حمایت مالی میشوند.

جنبش روشنایی؛ برای مذاکره با ارگ پیش شرط تعیین کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد