جنگ-ادامه-دارد-اما-مردم-به-صلح-چشم-دوخته-اند

یافته‌های گفتمان مردمی در هفت ولایت کشور نشان می‌دهد که همه‌ای اقشار جامعه تشنه‌ای صلح اما از افزایش خشونت طالبان و مبهم بودن گفتگوهای بین‌الافغانی در قطر نگران هستند.

به گزارش افغان نیوز: زهرا یگانه، عضو مجتمع صلاح، امروز چهارشنبه( 30، میزان ) در کابل اظهارداشت که این گفتمان در هفت ولایت افغانستان صورت گرفته و همه‌ای مردم  خواهان صلح پایدار و باعزت هستند.

بانو یگانه بیان کرد، مردم از حکومت می‌خواهند که هرچه زود تر روی آتش‌بس تمرکز کند؛ زیرا با آغاز گفتگو ها حملات و تحرکات گروه طالبان در سراسر کشور افزایش یافته است. به گفته او، حکومت افغانستان باید برنامه منظم، سنجیده و همه شمول را در تمام مراحل پروسه صلح روی دست گیرد.

وی افزود: حکومت در قبال سرنوشت تمام مردم افغانستان مسوول است تا در پروسه صلح خواست آنان را برای صلح عادلانه و پایدار تحقق دهد تا ارزش های چند دهه اخیر قربانی این گفتگوها نگردد. همچنان حکومت باید قربانیان جنگ را نیز شامل لیست گفتگو ها کند.

بانو یگانه اظهارداشت، همه‌ای اقشار جامعه افغانستان تشنه‌ای صلح است و از طالبان می‌خواهد که تن به آتش بس داده و دست از کشتار مردم بردارند. به گفته او، گروه طالبان باید به تمام خواسته های مردم افغانستان، دست آورد های 19 ساله، حقوق اساسی مردم و ارزش های حقوق بشری و انسانی احترام و به حقوق زنان ارزش قایل شود.

از سوی هم، شیلا قیومی، عضو نهاد برابری برای صلح و دموکراسی گفت، گروه طالبان باید به تمام حقوق اقلیت های قومی و مذهبی احترام گذاشته و در پروسه صلح حقوق این قشر نادیده گرفته نشود.

بانو قیومی افزود: نهاد های مدنی باید زودتر با طرفین گفتگو وارد مذاکره شوند و هر دو طرف درگیر در جنگ ( حکومت و گروه طالبان ) را وادار به آتش بس نمایند تا جنگ و خون ریزی توقف یابد. به گفته او، نهاد های مدنی باید به صورت دوامدار از پروسه صلح نظارت داشته باشد.

او تاکید کرد که نهاد های مدنی باید جامعه بین المللی را ترغیب نماید و از این پروسه به صورت ناظر و بی طرف نظاره داشته باشد تا مردم افغانستان به یک صلح پایدار و باعزت دست یابد.

وی از جامعه جهانی و کشور های ذی‌دخل خواست که در پروسه صلح بی طرفی شان را حفظ کرده و هر دو طرف مذاکره کننده را وادار کنند که برای آتش بس دایمی اقدام عملی بردارند.

در همین حال، عبدالخالد روفی، عضو کنسرسیوم گفت: جامعه جهانی باید به صورت کامل بی طرفی خویش را حفظ نموده و در امور داخلی مردم افغانستان دخالت ننمایند، بگذارند مردم افغانستان برای سرنوشت شان تصمیم بگیرند.

او افزود: آنچه تاکنون از طرف طالبان و حکومت به عنوان مسایل اصلی گفتگو ها در پروسه صلح مطرح شده، دربرگیرنده صدای تمام مردم افغانستان نیست و جامعه جهانی باید نظارت کامل داشته باشد.

این درحالی است که از آغاز مذاکرات بین الافغانی در قطر بیش از یک ماه می‌گذرد اما تاکنون طرف های درگیر جنگ به یک نتیجه محسوس دست نیافته است.

جنگ ادامه دارد اما مردم به صلح چشم دوخته اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد