جهان-نباید-موضوع-تغییرات-اقلیمی-را-سیاسی-بسازد

مسوولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گویند که تغییرات اقلیمی یک موضوع جهانی و بشری است که نباید کشورهای توسعه‌یافته آن را سیاسی بسازند.

به گزارش افغان نیوز؛ حافظ عزیز الرحمن، سرپرست اداره ملی حفاظت از محیط زیست امروز ( چهارشنبه، ۱۸ عقرب) در واکنش به دعوت نشدن افغانستان به نشست تغییرات اقلیمی در مصر گفت: افغانستان کشوری است که به شدت تحت تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی قرار دارد.

او تاکید کرد: «بنابر این باید امارت اسلامی در نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل در مصر دعوت می‌شد تا صدای مردم افغانستان را که متاثر از تغییرات اقلیمی است، به جامعه بین‌المللی منتقل می‌کرد».

عزیز الرحمن افزود که با وجود تلاش‌های پی هم این اداره، افغانستان امسال در نشست تغییرات اقلیمی در شرم الشیخ مصر دعوت نشد.

سرپرست اداره ملی حفاظت از محیط زیست در این نشست تصریح کرد که افغانستان در حال حاضر با موج شدید تغییرات اقلیمی مواجه است وباید در سطح بالایی مورد توجه قرار گیرد.

او با اشاره به گازهای گلخانه‌ای گفت که افغانستان سهم بسیار اندکی در تولید گازهای گلخانه‌ای و تغییرات اقلیمی دارد اما؛ به شدت تحت تاثیر اثراث منفی آن قرار گرفته است. او تاکید کرد که سازمان‌های مربوط به تغییرات اقلیمی باید در این زمینه با افغانستان کمک و همکار باشند.

عزیز الرحمن می‌گوید که پس از تحولات سیاسی در کشور ۳۲ پروژه محیط زیستی و تغییرات اقلیمی به ارزش ۸۹۵ میلیون دالر به دلایل سیاسی تعلیق شده است که این پروژه ها بیشتر جوامع متاثر از تغییرات آب وهوایی را پوشش می‌دهند. او از جامعه جهانی خواستار آغاز دوباره‌ای این پروژه‌ها در افغانستان شد.

مسوولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گویند که تغییرات اقلیمی یک موضوع مربوط به افغانستان نیست و این یک موضوع جهانی است که اگر به آن توجه جدی صورت نگیرد تاثیرات منفی آن بر منطقه و جهان خواهد بود.

پیشتر دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) خواستار اقدام جمعی و فوری برای توقف تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی در افغانستان شده بود.

 یوناما گفته بود که مردم افغانستان در معرض پیشبینی‌های ویرانگر اقلیمی قرار دارند. این نهاد افزود که افغانستان یکی از کشورهایی‌ با کمترین آمادگی در برابر چالش‌های اقلیمی است اما؛ از لحاظ آسیب‌پذیری در جایگاه ششم قرار دارد.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

جهان نباید موضوع تغییرات اقلیمی را سیاسی بسازد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد