جوانان-منطق-سیاسی-طالبان-را-به-چالش-می‌کشند

معاون دوم شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که هرچند حضور جوانان از لحاظ کمیت در میز مذاکرات و تصمیم گیری‌ها اندک است؛ اما آنان از لحاظ کیفی می‌توانند منطق جنگ و سیاسی گروه طالبان را به چالش بکشند.

به گزارش افعان نیوز: اسد الله سعادتی، معاون دوم شورای عالی مصالحه ملی امروز( دوشنبه، ۳۰ قوس) در برنامه" جوانان و چشم انداز صلح" که از سوی انستتیوت مطالعات حکومت داری خوب برگزار شده بود، گفت که تامین آتش‌بس در آغاز دور دوم گفتگوهای صلح از جمله بحث چالش برانگیز برای هیات مذاکره کننده و حکومت افغانستان است؛ چون مسئله آتش‌بس در صدر آجندای هیات مذاکره کننده حکومت و ذیل آجندای گروه طالبان است.

آقای سعادتی گفت که نوعیت نظام از دیگر مسئله چالش برانگیز برای جانب حکومت افغانستان است؛ زیرا گروه طالبان در مذاکرات، نظام اسلامی را مطرح می‌کند اما هیچ تعریف واضح از آن ندارد.

آقای سعادتی افزود که انتخابی بودن رهبر نظام در گفتگوهای صلح خط سرخ جانب حکومت افغانستان و نوعیت نظام قابل بحث و مذاکره است.

او تاکید کرد؛ توافق‌نامه صلح که در آن عناصر عدالت در نظر گرفته نشود، صلح پایدار برای مردم افغانستان نخواهد بود و در توافق‌نامه صلح باید تمامی حقوق زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی به رسمیت شناخته شود.

سعادتی گفت که از طریق جنگ و تحکیم زور به صلح پایدار نخواهیم رسید بلکه راه تامین صلح با ثبات، مذاکره و گفتگو است.

معاون شورای عالی مصالحه ملی گفت؛ هرچند کشورهای منطقه در سیاست اعلامی خود از پروسه صلح اعلام حمایت کرده اند؛ اما برخی همسایه‌های افغانستان به دلیل منافع متضاد خود از پروسه صلح افغانستان نگرانی دارند. 
به گفته او؛ اگر اجماعی جهانی و منطقه‌ای نسبت به پروسه صلح افغانستان وجود نداشته باشد، تامین صلح در کشور ناممکن خواهد بود.

آقای سعادتی در مورد نقش و حضور جوانان در پروسه صلح گفت که هرچند حضور جوانان از لحاظ کمیت در میز مذاکرات و تصمیم گیری‌ها اندک است؛ اما جوانان از لحاظ کیفی می‌توانند منطق جنگ و منطق سیاسی گروه طالبان را به چالش بکشند؛ زیرا طالبان به جنگ خود وجهه دینی می دهند ولی در اصل به دنبال قدرت هستند.

در همین حال، احمد اعتمادی، رییس اجرایی انستتیوت مطالعات حکومت داری خوب گفت: جوانانی که در هیات مذاکره کننده حکومت حضور دارند، از آدرس‌های سیاسی معرفی شده و جوانان بی‌طرف که از خواست آنان در مذاکرات دفاع کنند، حضور ندارند. 

او گفت که با جوانان در مورد پیش برد مذاکرا مشوره نمی‌شود و آنان خواستار حفظ دست آوردهای چند سال گذشته اند؛ زیرا آنان با این ارزش‌ها و دست آوردها زندگی کرده و بزرگ شده اند.

این درحالی است که هیات‌های مذاکره کننده حکومت و طالبان اکنون به یک وقفه‌ ۲۲ روزه رفته و قرار است در ۱۵ جدی دور دوم مذاکرات آغاز شود.

جوانان منطق سیاسی طالبان را به چالش می‌کشند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد