حدود-هزار-تن-در-ولایت-بلخ-رای-شان-را-استفاده-کردند

ولایت بلخ بیشترین مراکز رایدهی مسدود را در انتخابات ریاست جمهوری داشت و تنها حدود ۷۰هزار تن توانستند از حق رای شان در این ولایت استفاده نمایند.

به گزارش افغان نیوز: انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که شهر های بزرگ با تهدید های امنیتی روبه رو بود که از آن جمله ولایت بلخ از ۳۱۵ مرکز رای دهی که تثبیت گردیده بود٬ تنها ۱۵۷ مرکز رای­دهی در بخش های از این ولایت به علت تهدید های بلند امنیتی مسدود بود.

محمد ابراهیم خیراندیش عضو شورای ولایتی بلخ امروز ( دوشنبه٬ ۹ میزان ) به افغان نیوز گفت که به علت تهدید های بلند امنیتی از ۳۱۵ مرکز رای دهی در ولایت بلخ٬ ۱۵۷ مرکز رای­دهی به روی مردم مسدود بوده است.

 به گفته وی­٬ بیشتر این مرکز ها در ولسوالی های دولت آباد، چهاربولک، چمتال و شولگره ولایت بلخ مسدود بود و مردم نتوانستند در این مرکز ها رای دهند.

آقای خیراندیش افزود: هرچند خشونت ها نسبت به دور گذشته و انتخابات پارلمانی کم­تر بود اما بی تردید تهدید طالبان بر حضور مردم تاثیر گذاشته بود و از این­رو مشارکت مردم کم­رنگ بود. به باور وی بیشتر از ۷۰ هزار رای در ولایت بلخ در این روز استفاده شده است.

از سوی هم٬ سید عبدالله مسرور عضو شورای ولایتی بلخ می­گوید٬ یکی از مواردی که بر حضور مردم تاثیر منفی گذاشت عدم برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی در کنار انتخابات ریاست جمهوری بود.

این نخستین باری بود که از سال ۲۰۱۴ به این طرف انتخابات ریاست جمهوری بدون صندوق های انتخابات شوراهای ولایتی گذاشته شد٬ از این رو حضور مردم کم رنگ تر بود و در دوره های قبلی هزاران نامزد شورای ولایتی هواداران خود را کوچه به کوچه و روستا به روستا به رای­دهی در انتخابات تشویق می کردند.

آقای مسرور تاکید کرد٬ هرچند استفاده از سیستم بایومتریک برای جلوگیری از تقلب در انتخابات برنامه ریزی شد٬ اما بی تردید یکی از جدی ترین مواردی که تاثیر منفی بر حضور مردم در انتخابات روز شنبه گذاشت همین مورد بود. هزاران نفر به دلیل نبود نام شان در فهرست رای دهنده­گان و خراب بودن دستگاهای بایومتریک نتوانستند رای بدهند و آنان از حق طبیعی شان محروم شدند.

با این همه منیر احمد فرهاد٬ سخنگوی والی بلخ؛ حضور کم­رنگ مردم را در این ولایت مشکلات تخنیکی و تهدیدهای بلند امنیتی عنوان کرده و می­گوید٬ درست کار نکردن سیستم بایومتریک٬ نبود نام رای دهنده گان در فهرست رای دهی از جمله موارد بود که در این روز مشکلات جدی را به بار آورده بودند و مردم نتوانستند رای دهند.

وی بیان کرد٬ طالبان نیز در ولسوالی های دولت آباد٬ چهاربولک٬ چمتال و شولگره این ولایت حملات نظامی داشتند از این­رو شماری از مراکز رای­دهی مسدود مانده بودند.

هرچند تاکنون میزان واقعی مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشده اما براساس گزارش ها مشارکت نسبت به دور های قبلی کم­رنگ تر بوده و دلیل اصلی آن تهدید های امنیتی خوانده شده است.

حدود 70هزار تن در ولایت بلخ رای شان را استفاده کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد