حضور-زنان-در-ادارات-دولتی-درصد-است

نبیله مصلح، معین اداری و مالی وزارت امور زنان می گوید که در حال حاضر حدود ۷۵ هزار دختر خانم های جوان درکشورآماده فعالیت هستند که معیار حضور زنان درحکومت ۳۵ درصد است اما اکنون ۲۲ درصد زنان در ادارات فعالیت دارند که این رقم تا ۵۰ درصد باید افزایش یابد.

به گزارش افغان نیوز: نبیله مصلح، معین مالی و اداری وزارت امور زنان امروز دوشنبه( 13 – قوس) در نشست خبری که از سوی پروژه زنان در اقتصاد پیرامون" بهترین روش ها برای ارتقای ظرفیت در محل کار در افغانستان" درکابل برگزار شده بود، گفت:« حضور زنان در ادارات دولتی 22 درصد است اما باید زنان 50 درصد در ادارت دولت حضور سهم و حضور داشته باشند».

خانم مصلح افزود، پروموت یکی از برنامه های همکاری مشترک میان حکومت افغانستان و اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا بوده که هدف از آن حفظ دست آوردهای یک دهه گذشته زنان افغان است.

وی علاوه نمود، این پروژه با فراهم آوری مهارت های رهبری برای نسل نوین زنان افغان جهت کمک در بخش پیشرفت و توسعه حکومتداری، جامعه مدنی و اقتصاد افغانستان می باشد.

وی گفت، پروژه زنان در اقتصاد (WIE) برنامه پروموت اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا(USAID) یک سلسله ورکشاپ های را تحت عنوان" بهترین روش ها برای ارتقای ظرفیت در محل کار در افغانستان" در پنج شهر بزرگ کشور"کابل، هرات، مزارشریف، جلال آباد و کندهار برگزار نموده است.

گفتنی است که این برنامه ها در حمایت از ابتکار جهانی سالانه سازمان ملل متحد برای زنان زیر نام کمپاین 16 روزه منع خشونت بر اساس جنسیت تدویر یافته است.

ازسوی هم خانم میشل مورگان، رئیس پروژه زنان در اقتصاد گفت:« این ورکشاپ ها از تساوی جندر و تلاش های مبارزه با ازار و اذیت در محیط کاری حمایت می نماید.

خانم مورگان این اداره را برای زنان سودمند خوانده و گفت؛ زمانیکه پالیسی های منابع بشری شفاف باشند، کارمندان تشویق شده و پر دست آورد می شوند.

وی خاطرنشان ساخت، پروژه چهارساله زنان در اقتصاد اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا با زنان تحصیل یافته افغان درخصوص دریافت وظایف جدید یا بهتراز طریق انکشاف مهارت های مشوره دهی مسلکی و محیط کاری کمک می نماید.

وی همچنان تاکید می ورزد که این پروژه، تشبثات تحت مالکیت زنان و یا هم آنهای را که بیشتر از 10 درصد کارمندان آن زنان است، حمایت می نماید تا مدیریت امور شان را بهبود بخشیده و از طریق آن سطح عایدات و بقای شان را بلند ببرند.

همچنان مقدسه یورش، کمیشنر کمیسیون اصلاحات اداری پالیسی های زنان را شهر محور عنوان کرده گفته است که محدودیت های اجتماعی و فرهنگی درکشور مانع عمده سد راه فعالیت زنان و حضور آنان در ادارات شده است.

وی گفته است که با درنظر داشت همین محدودیت ها، حکومت و سکتورهای زیربط محیط مناسب برای زنان در مقطع کاری های مخلتف ایجاد نموده و زمنیه بهتری را برای حضور فعال و ارتقای ظرفیت آنان مساعد سازند.

این درحالی است که پروژه زنان در اقتصاد(WIE)، روش ها و پالیسی های منابع بشری را در قسمت ایجاد یک محیط کاری مصؤن، سالم و عاری از ازار و اذیت برای زنان و مردان شریک ساخته است، اما شمارزیادی از فعالان زن، ناهنجارهای فرهنگی و فقر جنسیتی را مانع عمده و اساسی فرا راه فعالیت و رشد زنان درعرصه اقتصادی و خود کفایی در کشور، عنوان کرده اند.

 

حضور زنان در ادارات دولتی 22 درصد است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد