حفاظت-از-محیط-زیست؛-ا-ا-اعلام-همکاری-کرد

مقام‌های حکومت سرپرست به مناسبت هفته جهانی تغییر اقلیم از همکاری کامل با جامعه جهانی در زمینه حفاظت از محیط زیست خبر داده و گفتند که افغانستان ششمین کشور متاثر از تغییرات اقلیمی در جهان است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالسلام حنفی، معاون ریاست الوزرا امروز ( یک‌شنبه، ۲۳ میزان) در مراسم گرامی‌داشت از هفته جهانی تغییر اقلیم  گفت که امارت اسلامی حامی محو گازهای گلخانه‌ای و کاهش گرمای محیط زیست است.

آقای حنفی افزود که حکومت سرپرست آمده همکاری کامل با جامعه جهانی در زمینه حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا می‌باشد و از هر اعلامیه و اقدام برای بهبود محیط زیست حمایت می‌کند.

او بیان داشت که افغانستان ششمین کشور متاثر از تغییرات اقلیمی در جهان است، در حالیکه سهم اندکی در انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا دارد.

معاون اداری رییس‌الوزرا در این برنامه تصریح کرد که افغانستان از اثر تغییرات اقلیمی و

چهار دهه جنگ به شدت زیان دیده است.

حافظ عزیزالرحمان، رییس عمومی اداره ملی حفاظت از محیط زیست در این برنامه گفت که افغانستان در تغییرات اقلیمی و  تولید گازهای گلخانه 0.8 درصد نقش دارد که سهم بسیار اندک در تغییرات اقلمی و آلودگی هوا به حساب می‌آید.

عزیزالرحمان افزود که این اداره در تلاش است تا برنامه‌های کوتاه و طولانی مدت و همچنان میکانیزم‌های تغییرات اقلیمی را برای محافظت از محیط زیست در کشور عملی نماید.

او با بیان این که افغانستان در مسیر توسعه قرار دارد و نباید فرصت‌ها را در زمینه حفاظت از محیط زیست از دست دهد، از جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خواست که برای محافظت از محیط زیست، این کشور را هم‌کاری نمایند.

عطاءالله عمری، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در این برنامه گفت که مبارزه با تغییرات اقلیمی مسوولیت مشترک همه است چون؛ این پدیده همه بشریت را تهدید می‌کند. عمری افزود که در حال حاضر افزایش گرمای زمین و تغییرات اقلیمی نیاز به اقدامات جمعی دارد.

محمد داوود شیرزاد، رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه کابل در این برنامه گفت که افزون بر تدابیری در سطح بین‌المللی برای مبارزه با چالش تغییرات اقلیمی، دولت نیز وظیفه دارد تا در زمینه مهار، تنظیم و مدیریت آب، حفاظت از جنگلات و محیط زیست برنامه‌های منظم را روی دست بگیرد.

شیرزاد افزود که برای حفاظت از محیط زیست و جلوی گیری از آلودگی آب و هوا باید از طریق رسانه‌ها، سمینارهای علمی و مساجد به مردم آگاهی دهی شود.

با این حال، امسال در پی باران‌ها فصلی ناشی از تغییرات اقلیمی و سرازیر شدن سیلاب‌ها در کشور، صدها تن جان باختن و هزاران هتکار زمین زراعتی نیز تخریب شد.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

حفاظت از محیط زیست؛ ا.ا اعلام همکاری کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد