حقانی-کادر‌های-علمی-باید-به-کشور-برگردند

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان اعلام کرده‌ که تلاش دارد زمینه را فراهم کند تا کادرهای علمی که اخیرا کشور را ترک کرده‌اند دوباره به کشور برگرداند.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، امروز سه‌شنبه (۱۰ جوزا) در نشست ساده‌سازی پروسه‌های کاری به منظور بهبود و تسریع عرضه‌ خدمات دولتی در کابل گفت که برای خودکفایی افغانستان و رقابت با دیگر کشور‌ها باید پروسه‌ جذب نخبگان تسهیل شود.

آقای حقانی افزود که سهولت‌ها برای جذب کادر‌های علمی به منظور خدمت‌گزاری و پیشرفت علمی کشور باید ایجاد شود.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان بر برگرداندن ‌نخبگان علمی به داخل کشور تاکید کرد و گفت که زمینه‌های خوبی برای کادر‌های علمی که به خارج از کشور رفته‌اند مساعد شده و از آن‌ها می‌خواهیم که به کشور برگردند.

او تصریح کرد که حالا اراده جدی وجود دارد که سهولت‌ها برای بازگرداندن کادر‌های علمی جهت سهیم‌شدن آن‌ها در آبادی کشور را پیدا کرده آن‌ها را به داخل کشور برگردانیم.

این در حالی است که با سقوط نظام پیشین و سلطه طالبان، صد‌ها تن از استادان دانشگاه‌ و هزاران دانشجو، کشور را ترک کرده و به کشور‌های غربی یا همسایه و منطقه پناهنده شدند.

بر اساس یک گزارش تحقیقی بی‌بی‌سی تنها از سه دانشگاه (کابل، هرات و بلخ) ۲۲۹ استاد، افغانستان را ترک کرده و ۵۰ استاد دیگر از دانشگاه کابل استعفا داده‌اند.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در حالی بر بازگرداندن و جذب نخبگان دانشگاهی تاکید می‌کنند که اخیرا گزارش‌هایی درباره شناسایی و اخراج ‌آن‌دسته از استادانی منتشر شد که پیش از این، علیه طالبان موضع گرفته‌بودند.

از سوی دیگر، وضعیت در دانشگاه‌های دولتی کشور روز به روز بدتر می‌شود. دانشجویان دختر و پسر براساس تفکیک جنسیتی مجبور اند جدا از همدیگر در روزهای خاص به دانشگاه بروند، پوشش سیاه مورد نظر طالبان را رعایت کنند و استادان مرد حق ندارند به دانشجویان دختر تدریس کنند.

حقانی: کادر‌های علمی باید به کشور برگردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد