حماسه-ي-خونين-٢٤-حوت-هرات-يكي-از-فصل-هاي-مهم-تاريخ-مبارزات-مردم-مسلمان-افغانستان-دانست

۲۴ حوت مصادف است با قيام خونين و خودجوش مردم مسلمان هرات در برابر رژيم كمونيستي حاكم در كشور كه به‌ مثابه يكي از حماسي ترين حركت هاي انقلابي و پيشتاز٬ جهاد مقدس اسلامي را شور وابعاد تازه‌اي بخشيد.

اين حركت مردمي كه در واكنش به جنايات رژيم كمونيستي عليه دين وارزش‌هاي ملي درسحرگاه بيست و چهارم حوت ١٣٥٧ آغاز شد، قدرت اراده و خشم عاصي و مشتعل مردم به جان آمده را به نمايش گذاشت و هول و هراس عظيمي بر جان مزدوران رژيم وابسته افگند، چنان كه جلادان رژيم سراسيمه و ديوانه وار، مرد و زن و پير و جوان را به رگبار بستند و هزاران تن از شهروندان عادي و بي‌دفاع هرات را به خاك و خون کشیدند، سرك هاي اين شهر را از خون جوانان و زنان و اطفال رنگين ساختند.

ماشين جنگي رژيم اگرچه فرياد آزادي خواهي مردم هرات را در نفير رگبار مسلسل‌ها و غرش تانگ‌ها درهم شكستند٬ اما طنين آواز آزادي خواهي مردم هرات از فضاي غم گرفته و سرخ رنگ اين شهر فراتر رفت و آتش خيزش هاي مردمي عليه رژيم كمونيستي را در تمامي كشور دامن زد و مشتعل تر ساخت.

قيام بيست و چهار حوت هرات، بي گمان يكي از نخستين حركت‌هاي مردمي در افغانستان بود كه صرفا با انگيزه‌ي خالص دين خواهي و پاسداري از ارزش‌هاي اسلامي و ملي صورت گرفت.

رياست اجرائيه جمهوري اسلامي افغانستان حماسه ي خونين ٢٤ حوت هرات را يكي از فصل هاي مهم تاريخ مبارزات مردم مسلمان افغانستان دانسته، ياد و خاطره‌ي شهداء و قهرمانان اين حماسه‌ي شور انگيز تاريخي را گرامي مي‌دارد.

رياست اجراييه، نظام كنوني، دموكراسي وآزادي هاي موجود را محصول جان فشاني و قرباني‌هاي فراواني مي‌داند كه مردم افغانستان در طول دوران جهاد و مقاومت٬ به ويژه در بيست وچهارم حوت ١٣٥٧ ٬ تقديم دين و وطن كردند و اين فداكاري و مجاهدت بعد از گذشت بيش تر از سه دهه از آن قيام مردمي همچنان ادامه دارد.

رياست اجراييه براي حفظ و تداوم خط مبارزاتي ملت افغانستان، دفاع از اهداف و آرمان شهداء، حفظ و تداوم ارزش هاي مدرن، آزادي هاي اساسي و نيل به عزت و سعادت ملي از بذل هيچ نوع مساعي دريغ نمي ورزد و ياد و خاطره ي شهداء، مخصوصا شهداي حماسه‌ي بيست وچهار حوت هرات را٬ در كانون خاطرات حماسي تاريخ جهاد افغانستان زنده و پايدار نگاه مي‌دارد و به روان پاك جان باختگان راه آزادي و استقلال وطن درود مي‌فرستد.

حماسه ي خونين ٢٤ حوت هرات يكي از فصل هاي مهم تاريخ مبارزات مردم مسلمان افغانستان دانست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد