حمله-بر-میرزا-اولنگ،-جنایت-بشری-است

کمیسیون مستقل حقوق بشر تحقیقاتی را در مورد حمله بر منطقه میرزا اولنگ ولایت سرپل انجام داده که نشان میدهد، این حمله جنایت بشری محسوب می شود.

به گزارش افغان نیوز: کمیسیون حقوق بشر افغانستان با محکوم نمودن این حادثه، گفته که عمل ارتکاب یافته در میرزا اولنگ مصداقی از جنایت علیه بشریت است؛ زیرا این حمله به صورت گسترده و سازمانيافته بر علیه يک جمعيت غيرنظامي ارتکاب یافته و موجب کشتار افرادملکی، بیجاشدن تعداد زیادی از خانواده‌ها، به گروگان گرفتن مردم و تخریب و تاراج اموال و ملکیت‌های شخصی افراد گردیده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان پس از وقوع این فاجعه هیئتی را به منظور بررسی قضیه به ولایت سرپل اعزام نموده و تحقیقات اولیه را در این زمینه انجام داده است.

یافته‌های نظارتی و تحقیقی کمیسیون نشان می‌دهد که مهاجمان شام روزپنجشنبه مورخ 13 /۵/ 1396 بر ساحة میرزا اولنگِ ولسوالی صیادِ ولایت سرپل حمله نموده‌اند.

پس از دو شبانه روز جنگ بین نیروهای دولتی ( نیروهای امنیتی ودفاعی و خیزش های مردمی) وجنگجویان مهاجم، مخالفان مسلح دولت بر قریه متذکره تسلط پیدا می‌کنند.

حوالی ساعت پنج صبح روزشنبه، تاریخ 14/5/1396 گروه مهاجمان راه فرار مردم را دردهن دره میرزاولنگ می‌بندند و شماری از مردم را گرفتار وتیرباران می کنند وسه تن را سرمی برند.

علاوه بر آن تعدادی از جان باختگان حین فرار از قریه، شماری از آنهادر هنگام درگیری و تعداد دیگر حین اسارت نزد مهاجمان کشته شده‌اند.

شواهد و مدارک دریافت شده نشان می‌دهد که شمار کشته شدگان به ۵۰ الی ۶۰ تن می‌رسند که قتل ۵ زن و ۳ کودک نیز در آن شامل می‌باشد. کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان مشخصات کامل ۴۳ نفر از جان باختگان را که همه غیر نظامی بوده اند، تاهنوز دریافت کرده است.

علاوه بر قتل افراد، ۸ تن زخمی شده و 471 فامیل ازقریة پیش گفته بی‌جاشده و درقریه های دیگر و مرکزولایت سرپل متواری شده اند. بعد از حادثة روز اول، 150 فامیل درقریه باقی می‌مانند، ازفامیل های باقی مانده درقریه به تعداد 235 تن روز سه شنبه مورخ 17/5/1396 به مرکز ولایت سرپل رسیده‌اند.

همچنان مهاجمان150 رأس گاو و مقادیر زیادی از اموال و دارایی مردم محل را به یغما برده و نابود کرده‌اند.

اظهارات نجات یافتگان و شاهدان عینی به کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به شدت تکان دهنده ووحشتناک است. یک شاهد عینی، زن ۳۹ ساله اظهار داشته است: « روز شنبه بعد ازنماز صبح فیر مرمی شروع شد و طالبان وارد قریه ما شدند، هرکس سر راه شان شد، به قتل رساندند. داعشی‌ها بروی شان ماسک کشیده بودند.

مردهای خانواده ما را اول دست بند زدند بعد بالایش فیر کردند. جمعاً از فامیل ما ۹ نفر رادر یک جر انداخته و تیرباران کردند. سه جسد را برای ما دادند که دفن کردیم، به تعداد ۶جسد از جوانان را ندادند و در گور دسته جمعی انداختند.»

شواهد و مدارک به دست آمده نشان می‌دهد که این جنایت وحشیانه را گروه طالبان در تبانی با گروه‌ داعش مرتکب شده‌است. براساس اظهارات شاهدان عینی، رهبری این حمله را ملانادرقوماندان محلی طالبان و غضنفرقوماندان محلیگروه داعش به عهده داشته‌اند. پیش از این، طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته وعین حال گروه مسلط در در همان حوزه جغرافیایی می‌باشد.

محترم داکترسیماسمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان باابراز تسلیب و همدردی با خانواده‌های قربانیان، در زمینه اظهار داشتند: «حمله بر افراد ملکی،تأسیسات عمومی و اماکن عامه یکجنایت نابخشودنی، غیرانسانی و خلاف تمام اصول و قواعدِ قابل رعایت حقوق بشردوستانه در جریان مخاصمات مسلحانه بوده و محکوم و قابل تقبیح می‌باشد.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ضمن استقبال از تصمیم لوی حارنوالی جمهوری اسلامی افغانستان برای تحقیق در مورد این واقعه به عنوان یک قضیة جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت، از دولت افغانستان ونهادهای عدلی و قضایی می‌خواهد که با بررسی دقیق این حادثة خونین، مرتکبان این جنایت و تمام کسانی را که به نوعی در وقوع این فاجعه نقش داشته اند، شناسایی نموده و مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار بدهند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از تمام ارگانهای دولتی و غیر دولتی ذیربط می‌خواهد که برای حمایت از بیجاشدگان قضیه میرزا اولنگ، کمک‌های بشردوستانه خویش را به ولایت سرپل برسانند. یافته‌های نظارتی کمیسیون نشان می‌دهد که خانواده‌های بی‌جاشده به امکانات اولیه زندگی دسترسی ندارند و نیازمند کمک‌های عاجل و فوریِ بشردوستانه می باشند.

محترم داکترسیماسمر، ضمن ابراز نگرانی نسبت به این واقعه و وقایع خونین اخیر، گفتند:« دولت افغانستان باید با اتخاذ تدابیر جدیِ امنیتی در سراسر کشور، خصوصاً مناطق آسیب پذیر، جدیت و حساسیت به خرج داده و از افراد و گروه‌های غیر نظامی در برابر حملات تروریستی حفاظت نموده و امنیت تمام شهروندانرا تأمین کنند تا دیگر هیچ شهروندی قربانی اعمال تروریستی مخالفان مسلح دولت نشوند.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت افغانستان می‌خواهد که در رابطه به ادعاهای مقامات محلی ولایت سرپل مبنی بر بی توجهی ارگانهای امنیتی و دفاعی در مرکز و عدم پیشگیری از وقوع فاجعه، علی رغم هشدارهای مقامات محلی، تحقیق همه جانبه نموده ونتایج آنرا به اطلاع عموم برساند.

کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان یکبار دیگر به گروه‌های تروریستی مخالف دولت و عاملان این جنایت توصیه می‌نماید که دست از ارتکاب جنایت، هدف قرار دادن افراد، گروه‌ّها و اماکن غیر نظامی ونقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه برداشته و به خشونت و جنایت علیه شهروندان افغانستان پایان بدهند.

حمله بر میرزا اولنگ، جنایت بشری است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد