حوزوی-شدن-انتخابات-در-غزنی؛-نقض-قانون-اساسی-است

کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی اعلام کرده است که تقسیم بندی ولایت غزنی به سه حوزه انتخاباتی، خلاف قانون انتخابات و نقض صریح قانون اساسی است.

به گزارش افغان نیوز: کمیسیون مستقل انتخابات در روز های گذشته اعلام کرد که در انتخابات ولسی جرگه، از مجموع ولایت‌های افغانستان، تنها ولایت غزنی را به سه حوزه انتخاباتی تقسیم نموده است.

کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی با نشر اعلامیه یی گفته است؛ نظر به این که در ماده 36 قانون انتخابات مقرر نموده است: «حدود حوزه‌های انتخاباتی حداقل 180 روز قبل از روز برگزاری انتخابات توسط اداره ارگان‌های محلی با همکاری اداره مرکزی احصائیه و سایر ادارات ذیربط در تفاهم با کمیسیون تعیین می‌گردد».

بر اساس این اعلامیه؛ اعلان کمیسیون در حوزوی ساختن انتخابات ولایت غزنی خارج از موعد مقرر بوده و نقض ماده 36 قانون انتخابات پنداشته می‌شود.

کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی بیان داشته که با توجه به اصل حاکمیت قانون که از اصول مهم قانون اساسی بوده و در مواد متعدد از جمله ماده 5 و 75 قانون اساسی بر آن تاکید صورت گرفته است، تطبیق نکردن قانون انتخابات به صورت مشخص نقض مواد پنجم و هفتاد و پنجم قانون اساسی اصل حاکمیت قانون محسوب می‌گردد.

کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی به عنوان نهاد نظارت کننده از تطبیق اصول و احکام قانون اساسی از این تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات ابراز نگرانی نموده و از آن کمیسیون می‌خواهد؛ در تطبیق و رعایت احکام قانون انتخابات توجه لازم نموده، و در مورد تصمیم صادره در مورد تقسیم ولایت غزنی به سه حوزه انتخابی، توضیحات قناعت بخش ارایه دهد.

این در حالی است که در روز های اخیر شماری از نمایندگان مردم غزنی در پارلمان، اعضای وشورای ولایتی و باشندگان این ولایت به هدف اعتراض در برابر این تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات، دروازه کمیسیون ولایتی انتخابات غزنی را بسته اند.

حوزوی شدن انتخابات در غزنی؛ نقض قانون اساسی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد