حکمتیار-طالبان-باید-از-طریق-انتخابات-به-قدرت-برسند

رهبر حزب اسلامی گفته است که طالبان باید به الفاظ صریح بگویند که به انتخابات باور دارند و از طریق انتخابات برای رسیدن به قدرت تعهد کنند که راه‌های دیگری را نخواهیم آزمود.

به گزارش افغان نیوز: گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، در جریان کنفرانس صلح افغانستان به میزبانی پاکستان بیان کرده‌است که "طالبان باید به الفاظ صریح بگویند که به انتخابات باور دارند و از طریق انتخابات برای رسیدن به قدرت، یقین داریم و تعهد می‌کنیم که راه‌های دیگری را نخواهیم آزمود."

این کنفرانس دوروزه روز شنبه (اول سرطان) در پاکستان آغاز شد.

در این کنفرانس، شماری از چهره‌های سیاسی مطرح به‌شمول مسؤولان شورای عالی صلح شرکت کردند.

اشتراک‌کنندگان در این کنفرانس در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان براساس یک جدول زمانی توافق نظر داشتند؛ اما درباره چگونگی مذاکره با طالبان دیدگاه‌های متفاوتی وجود داشت.

حنیف اتمر؛ مشاور پیشین امنیت ملی رییس جمهوری و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این کنفرانس خواهان مذاکرات موازی با طالبان برای توافق روی شرایط صلح شد.

او افزود: "در کنار مذاکرات امریکا – طالبان، پروسه‌ای موازی وجود داشته‌باشد که آن روندی میان طالبان و افغان‌ها است تا در مورد آینده کشور صحبت شود. در مورد آتش‌بس، توافق همه‌جانبه صلح، زندانیان و تعزیرات صحبت شود."

این کنفرانس در حالی برگزار شد که قرار است که رییس جمهور غنی نیز به‌تاریخ ششم سرطان به پاکستان سفر کند.

این سفر براساس دعوت عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان صورت می‌گیرد.

آگاهان سیاسی معتقد اند که آقای غنی در سفر به پاکستان در مورد نقش اسلام‌آباد در زمینه آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی با طالبان صحبت خواهد کرد.

این درحالی است که حکومت افغانستان همواره پاکستان را به حمایت از هراس‌افکنان متهم کرده‌ و خواستار مبارزه جدی این کشور در راستای سرکوب تروریست‌ها شده‌است.

حکمتیار: طالبان باید از طریق انتخابات به قدرت برسند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد