حکمتیار-لوی-جرگه-در-افغانستان-ناکام-است

گلبدین حکمتیار در یک کنفرانس خبری گفت که لویه جرگه ها را در افغانستان ناکام می باشند و عملکرد آن هیچ وقت کارساز نبوده، بلکه به خواست رهبران شکل گرفته است.

به گزارش افغان نیوز: گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان امروز شنبه( 4 – حمل) درکابل، طی کنفرانس خبری گفت:« متاسفانه احزاب سیاسی در افغانستان بیشتر شباهت به ملی بس و یا یک هوتل را دارند که هرکس به خواست شخصی خودش خلاف اصول و اساس نامه حزب برجسته نمایی می نمایند.»

آقای حکمیتار افزود، من باورمند هستم که حزب اسلامی افغانستان را هیچ کس و گروهی تجزیه کرده نمی تواند. او گفت، اصول و اساس نامه این حزب را خودم نوشتم و نام حزب اسلامی افغانستان را نیز شخصا خودم انتخاب کرده ام.

وی علاوه نمود، در کشور احزاب های سیاسی خورد وغیر معیاری کارساز نیست، بخاطر که بیشتر آنان به دلایل منافع شخصی و سیاسی شان به مسایل قومی و زبانی دامن میزنند.

حکمتیار، لویه جرگه ها را در افغانستان ناکام خوانده، اظهار داشت، عملکرد لویه جرگه ها هیچ وقت کارساز نبوده و  به خواست رهبران شکل گرفته است.

او ضمن سخنان شان در این نشست، انتخابات را راه حل چالش ها و بحران های کنونی درکشور دانسته، می گوید که انتخابات شورای ولسوالی ها و پارلمان باید در وقت معین آن و بصورت شفاف برگزار گردد.

وی تصریح نمود، اگر اراده ی قوی برای برگزاری انتخابات باشد، هیچ مشکل و موانعی وجود نخواهد داشت، و دولت برای تامین بودجه و مصارف انتخابات مکلف می باشد.

رهبر حزب اسلامی افغانستان، حکومت کنونی را، یک حکومت ائتلافی قلمداد نموده، افزود؛ برخی کسانی در حکومت هستند نمی خواهند انتخابات در وقت معین آن برگزار شود و با این حال، نمی توان در مورد اراده جدی حکومت برای برگزاری انتخابات قضاوت کرد.

وی تاکید دارد که طرح حزب اسلامی برای برگزاری انتخابات، وقت کم و هزینه ی کم نیاز دارد، اگر دولت‌مردان بخواهند که انتخابات بدون مداخله خارجی ها برگزار شود، باید مصارف آن از بودجه دولت تامین شود، نه از سوی خارجی ها.

حکمتیار، از طرح پیشنهادی شان در مورد صلح اظهار خوشبینی نموده، بیان داشت؛ طرح صلح حزب اسلامی از سوی اشرف غنی رئیس جمهور و کاخ سفید پذیرفته شده و با این طرح موافقت نموده اند. اما یک موضوع اساسی که تا اکنوی روی میز اشرف غنی و معاون رئیس جمهور امریکا باقی مانده، سپردن برخی ولایت های امن به طالبان و ایجاد دفتر آنان در کابل است.

وی با اشاره به این که طالبان دو دسته اند گفت، طالبان به دوسته تقسیم شده اند، دسته اول آنان که اکثریت هستند به جنگ وادار شده اند، و دسته دوم که اقلیت هستند جنگ ماموریت شان است، زیرا منافع شان را درجنگ جستجو می کنند. پس برای پایان دادن جنگ درکشور، برای طالبان ساحات امن داده شود و دفتر سیاسی آنان در کابل باز شود.

وی می گوید، در مورد اینکه برخی از ولایت ها به طالبان سپرده شود، حرف های من از سوی برخی از استفاده جویان و فساد پیشان، تحریف شده اند.

حکمتیار حکومت وحدت ملی را طرف اصلی جنگ عنوان کرده، می گوید، ما با این حکومت توافق نکردیم بلکه با دولت توافق کردیم و توافق ما به معنی مشروعیت حکومت وحدت ملی نیست.

آقای حکمتیار تاکید دارد که طالبان نباید روی مذاکره و گفتگوی مستقیم با آمریکا تاکید نمایند بلکه باید با حکومت وحدت ملی گفتگو نموده و در جریان مذاکرات صلح، درخواست خروج نیروهای خارجی را از افغانستان نمایند.

این درحالی است که حدود یک هفته قبل، برخی از اعضای کلیدی حزب اسلامی افغانستان از این حزب بیرون شده و در تلاش ایجاد یک حزب جدید و مستقل تحت نام حزب اسلامی می باشند.

همچنان گزارشات وجود داشت که رهبر حزب اسلامی افغانستان، با یک طرح پیشنهادی شان از رئیس جمهور خواسته بود که برخی از ولایت های کشور، باید به طالبان سپرده شوند، به گفته ی وی این طرح  از سوی رئیس جمهورنیز مورد تایید و حمایت قرار گرفته است.

حکمتیار: لوی جرگه در افغانستان ناکام است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد