حکومت-افغانستان-بسوی-دولتداری-باز-نزدیک-می-شود

سرور دانش: یکی از ویژگی های جامعه بسته این است که، دیگر اندیشی جرم پنداشته می شود و راهی برای آزادی اندیشه وجود ندارد. از این لحاظ حکومت افغانستان هر روز بسوی دولتداری باز نزدیک می شود.

به گزارش افغان نیوز: سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور، امروز پنچ شنبه(20، ثور) در مراسم تجلیل از هفته جهانی دولتمداری باز، گفت که با گذشت هر روز حکومت افغانستان بسوی دولتمداری باز نزدیک می شود که این خود، نشانه تطبیق و حاکمیت قانون می باشد.

وی گفت؛ در جامعه باز، نقد و گفتگو بدون نظریات متفاوت معنی ندارد و باید زمینه نظریات گوناگون در هماهنگی کامل با جامعه مدنی، شهرندان و دولت مساعد شود. زیرا نقد ناپذیری در جای خود یک نوع استبداد است، باید انتقاد پذیرفته شود تا هر کس نظریات شان را به آسانی مطرح نمایند. در جامعه های بسته دیگر اندیشی جرم پنداشته می شود اما در جامعه باز تنها شهروندی آن مهم است یعنی فرد نباید قربانی جمع شود. در جامعه بسته راهی برای آزادی اندیشه و نقد و نظر وجود ندارد. در حالیکه قدرت باید متعلق به مردم باشد نه فرد. یعنی دولت هیچ وقت بدون مشوره و گفتگو با مردم، تصمیم نگیرد.

آقای دانش افرود که حکومت در چند سال اخیر گام های مثبتی در راستایی دولتداری باز برداشته است. چنانچه که  دولت در سال ۱۳۹۵ عضویت دولتداری باز را با معیار ۸۸ درصد کسب کرد.

تعهد حکومت در برنامه ملی، نحوه مشارکت مردم، تدوین قوانین و قانون مداری است. سرنوشت و روابط متقابل دولت و افراد در چارچوب قانون مشخص می شود، امروزه صلاحیت قانون گذاری در راستای تدوین قانون با مشارکت مردم صورت بیگرد.

کسانیکه به نحوی از قانون متاثیر می شوند، در واقع قانون گرا و قانون پذیر است. مشارکت مردم در قانون، زمینه مشارکت ملی را در پالیسی ها فراهم می سازد و با این روش است که نظام مشروعیت می یابد.

وی همچنین تاکید داشت که از همه نهادهای حامعه مدنی توقع دارم که به منظور تهیه اسناد تقنینی و سایر تصامیم ملی با ادارات دولتی همکاری نمایند و از ادارات دولتی میخواهم که تعهدات شان را در چارچوب زمان تعیین شده تطبیق نمایند.

حکومت افغانستان بسوی دولتداری باز نزدیک می شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد