حکومت-به-دنبال-گفتگو-اما-طالبان-بهانه‌جویی-می‌کنند

وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که حکومت تمامی آمادگی‌ها را برای نشست ترکیه گرفته بود؛ اما گروه طالبان علاقمند شرکت در این نشست نیست.

به گزارش افغان نیوز: سید منصور سادات نادری، وزیر دولت در امور صلح، امروز( پنج‌شنبه، دوم ثور) در گشایش نمایشگاه" اشک جنگ و لبخند صلح" در کابل گفت که با اعلام خروج نیروهای خارجی هیچ بهانه‌ای برای جنگ و خشونت وجود ندارد و طالبان باید برای گفتگو آماده شوند. 

آقای نادری افزود که هیچ گروهی از راه تداوم خشونت و جنگ حکومت کرده نمی‌تواند. از سوی هم، شرایط کنونی کشور حساس و مرحله آزمون تاریخی فرا رسیده است. 

وی تصریح نمود که افغانستان در مرحله صلح و جنگ قرار گرفته و پیامد جنگ همواره اشک بوده و لبخند ارمغان صلح است که باید طرف‌های درگیر جنگ برای آن تلاش کنند. 

وحیده شیرزاد، مادر محمد راهد که سال گذشته در حمله گروه تروریستان بر دانشگاه کابل کشته شده بود، در این نمایشگاه گفت که دولت باید در پروسه صلح به حقوق قربانیان جنگ توجه نماید.

خانم شیرزاد افزود که با رهایی ۵ هزار زندانی طالبان از سوی حکومت هیچ پیشرفت به پروسه صلح رونما نشد و ۷ هزار زندانی دیگر این گروه نباید از بند رها شوند؛ زیرا آنان دوباره به میدان جنگ بر می‌گردند. 

حمید رفیع، برادر راحله منجی که دو سال پیش با ۵۰ همصنفی‌اش در نتیجه حمله انتحاری در آموزشگاه موعد جان باخت نیز گفت که حکومت با رهایی ۵ هزار زندانی طالب بزرگترین اشتباه را مرتکب شد و این اشتباه نباید بار دیگر تکرار شود. 

آقای رفیع افزود که حکومت در مورد رهایی ۵ هزار زندانی طالبان با قربانیان جنگ مشوره نکرده و زندانیان آزاده شده این گروه دوباره به میدان جنگ برگشته اند.

او تاکید کرد که خانواده‌های قربانیان جنگ خواستار تامین عدالت اجتماعی و جدی گرفتن برنامه عدالت انتقالی توسط حکومت در میز گفتگوهای صلح هستند. 

وزارت دولت در امور صلح در حالی این نمایشگاه را دایر نموده که نشست ترکیه در مور صلح افغانستان به دلیل حاضر نشدن گروه طالبان تا زمانی نا معلوم به تعویق افتاده است.

حکومت به دنبال گفتگو اما طالبان بهانه‌جویی می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد