حکومت-در-شرایط-کنونی-هیچ-گونه-عقب‌گردی-ندارد

وزارت خارجه کشور تاکید داشت: حکومت افغانستان در شرایط کنونی هیچ گونه عقب‌گردی نخواهد داشت و اجازه نمی‌دهد که دستاوردهای ۱۸ ساله از بین برود.

به گزارش افغان نیوز: صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه امروز چهارشنبه (اول حوت) در نشستی در کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت: "در روند صلح حقوق بشری به ویژه حقوق زنان قابل معامله نیست؛ زیرا صلح بدون تامین حقوق زنان به معنای نادیده گرفتن و قربانی بخشی از پیکر جامعه است و اینگونه صلح قطع کوتاه مدت جنگ خواهد بود."

آقای ربانی گفت که حکومت افغانستان در شرایط کنونی هیچ گونه عقب‌گردی نخواهد داشت و اجازه نمی‌دهد که دستاوردهای مهم حقوق بشری که در طول  18 سال گذشته به دست آمده از بین برود.

به گفته او، هرچند در 18 سال گذشته زنان قربانی خشونت و جنگ بوده اند؛ اما شاهد درخشش عظیمی نیز بوده اند؛ هم اکنون زنان افغانستان در پست‌های مهم دولتی با موفقیت و بهتر از مردان مدیریت می‌کنند و این نمونه‌ای از پیشرفت‌های آینده کشور است.

ربانی خاطر نشان کرد؛ برای پذیرفتن حق تحصیل و حق کار و سایر حقوق اساسی زنان در سراسر کشور هنوز هم ضرورت به برنامه ریزی و تلاش بیشتری ارگانهای ذیربط وجود دارد.

ربانی با اشاره به محکمه‌های صحرایی در گوشه و کنار زنان که هنوز هم در کشور وجود دارد؛ افزود که زنان باید از روند صلح اطمینان حاصل کنند تا با تطبیق حاکمیت قانون دیگر شاهد محکمه صحرایی نباشند.

وی بیان داشت که در این مورد به فرهنگ سازی در کشور نیز نیاز است تا دیدگاه‌های عقبگرایانه از ذهن مردم زدوده شود. زیرا در جامعه‌‌ای که زنان از حق تحصیل محروم باشند، زمینه خشونت و نقض حقوق بشری نیز گسترده می‌شود.

آقای ربانی در مورد راه اندازی تحقیق ملی زنان، صلح و امنیت از سوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت که امیدوار است نتایج این تحقیق برای دولت این فرصت را فراهم سازد تا از آن در روند صلح استفاده کنند.

این در حالی است که عمر داوودزی، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح تصریح نمود که نمایندگان طالبان در نشست قبلی با زلمی خلیلزاد از صلاحیت کمتری برخوردار بودند و در آینده با صلاحیت بیشتر به مذاکره حاضر خواهند شد.

حکومت در شرایط کنونی هیچ گونه عقب‌گردی ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد