حکومت-طالبان-باید-مذهب-جعفری-را-به-رسمیت-بشناسد

شورای عالی علمای امامیه افغانستان خواستار به رسمیت شناختن مذهب جعفری در قانون اساسی آینده کشور و حضور پررنگ نخبه‌گان در ارگانهای حکومتی شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ داکتر محمد حسین جعفری قندوزی، رئیس شورای عالی علمای امامیه افغانستان، امروز دوشنبه( 20، جدی ) در یک کنفرانس خبری گفت: هر نظام و حکومتی که رضایت و حمایت مردم را داشته باشد، قدرتمند و مشروعیت ملی و بین المللی خواهد داشت.

آقای قندوزی بیان کرد، جامعه تشیع افغانستان در تاریخ پر فراز و فرود کشور نقش اساسی و موثر خود را در جهاد علیه متجاوزین بیگانه داشته است و باید مذهب جعفری در قانون اساسی آینده به رسمیت شناخته شود.

وی افزود؛ اکنون باید بین همه اقشار و اقوام و پیروان مذاهب اسلامی در داخل کشور اعتماد سازی شود تا همه‌ی مردم افغانستان احساس کنند که تبعیض و تعصب وجود ندارد. 

به گفته او، تکثر های قومی و مذهبی باید به رسمیت شناخته شوند. زیرا این تکثر ها می‌توانند پایه‌های استحکام کشور و عزت اسلامی و ملی باشند.

رئیس شورای عالی علمای امامیه افغانستان گفت که به رسمیت مذهب جعفری در قانون اساسی آینده و ابقاء قانون احوال شخصیه اهل تشیع باید مثل سابق صحه گذاشته و رسما از سوی مسوولان امارت اسلامی علام گردد.

آقای قندوزی تصریح کرد که در تدوین قانون اساسی جدید، لازم است تا نخبگان همه‌ی اقشار، اقوام و پیروان مذاهب اسلامی زیر یک چتر واحد حضور داشته باشند و در تدوین قانون اساسی بصورت موثر سهیم باشند.

وی اضافه کرد که نظام همه شمول باید بدون دخالت خارجی‌ها ایجاد شود. همه‌ی مردم افغانستان باید خود را در آیینه نظام اسلامی و ملی ببینند و تشیع افغانستان در تمام ارگان نظام حضور داشته باشند. 

او از امارت اسلامی خواست که نمایندگان مردم تشیع در شورای عالی رهبری نظام، رهبری قوه اجرائیه، قوه قضاییه و قوه تقنینیه و کمیسیون های دینی و فقهی حضور داشته باشند.

این درحالی است که نمایندگان شورای عالی علمای امامیه افغانستان دو سال قبل طی یک سفر به دوحه با سران امارت اسلامی، روی مسایل به رسمیت شناختن مذهب جعفری در قانون اساسی آینده کشور، حفظ قانون احوال شخصیه اهل تشیع در قوانین نافذه کشور و تامین امنیت جان، مال مراکز علمی و فرهنگی جامعه تشیع بحث و تبادل نظر کرده بودند.

حکومت طالبان باید مذهب جعفری را به رسمیت بشناسد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد