حکومت-معاش-۸۰-هزار-معلول-را-قطع-کرده-است

معلولین کشور با انتقاد از بی توجهی حکومت می‌گویند که وزارت دولت در امور شهدا و معلولین معاش بیش از ۸۰ هزار معلول مادر زادی را قطع کرده است.

به گزارش افغان نیوز: بشیر دیره، معاون شورای معلولین و وارثین شهدای کابل، امروز( پنج‌شنبه، ۱۳ قوس) در تجمع اعتراضی که به مناسب سوم دسامبر" روز جهانی اشخاص دارای معلولیت" راه اندازی شده بود، گفت که افراد دارای معلولیت در شرایط بدی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار دارند و حکومت هم هیچ گونه توجه نسبت به این قشر آسیب پذیر جامعه ندارد.

آقای دیره افزود که‌ وزارت دولت در امور شهدا و معلولین تنها ۵۰ درصد معاشات افراد دارای معلولیت را پرداخت کرده و از سال گذشته ۸ میلیارد افغانی در پرداخت معاش معلولین بدهکاری دارد.

به گفته آقای دیره؛ هنوز در ادارات دولتی در برابر افراد دارای معلولیت تبعیض وجود دارد و باید مطابق ماده ۲۲ قانون "حقوق و امتیازات" معلولین ۳ درصد از معلولین به ادارت دولتی استخدام شود؛ اما در حال حاضر حضور معلولین از سه درصد پایین‌تر است.

به گفته او؛ افراد دارای معلولیت در بلاک‌ها، شهرک‌ها، وزارت تحصیلات عالی و وزارت حج و اقاف سهمیه دارند‌؛ اما آنان تا کنون از سهمه‌هایشان مستفید نشده اند.

آقای دیره گفت: معلولین کشور از گفتگوهای صلح پشتبانی می‌کند؛ اما افراد دارای معلولیت که از قربانیان اصلی و مستقیم جنگ هستند در هیات مذاکره کننده حکومت نماینده ندارند تا از حقوق و خواسته‌های شان در پروسه صلح دفاع نماید.

بسم‌الله ذکی، یکی از افراد دارای معلولیت در این تجمع اعتراضی گفت که حکومت در دو دهه گذشته تنها کار نمایشی برای افراد دارای معلولیت انجام داده و هیچ گونه اقدام عملی برای بهبود وضعیت زندگی معلولین نکرده است.

او گفت: حکومت و وزارت دولت در امور صلح تنها کاری که در ۲۰ سال گذشته انجام داده برای معلول کلی ۶۰ هزار افغانی و برای افزاد معلول قسمی ۳۰ هزار افغانی معاش تعین کرده و دو سال است که این معاش را هم به موقع توزیع نمی‌کند. آقای ذکی افزود: " امسال برای معلولین تنها ۵۰ درصد معاششان توزیع شده است".

موسی رماد، نماینده افراد دارای معلولیت ولایت پنجشیر نیز گفت؛ حکومت دو سال است که معاش معلولین را به موقع‌اش پرداخت نکرده و در قسمت پرداخت معاش، وزارت دولت در امور شهدا و معلولین کوتاهی می‌کند.

در اخیر افراد دارای معلولیت با نشر قطع‌نامه گفتند؛ حکومت باید با درنظر داشت مشکلات افراد دارای معلولیت و حکم ماده ۵۳ قانون اساسی به زندگی نابسامان معلولین توجه جدی نماید. در قطع‌نامه آمده است که از مدت‌ها به این طرف هزاران فرد دارای معلولیت در انزوایی بی قانونی به سرمی‌برند.

بااین‌همه، بر بنیاد آمار کمیسیون حقوق بشر افغانستان از کل جمعیت افغانستان ۱۳ درصد آن معلول هستند.

حکومت معاش ۸۰ هزار معلول را قطع کرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد