حکومت-وحدت-ملی-به-بحران-نمی‌رود-دولت-کابل-قدرت-مافوق-دارد

شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند؛ حکومت وحدت ملی با اینکه عمرش در حال تمام شدن است ولی به بحران مواجه نمیشود چرا که قدرت بالاتر از عبدالله و غنی هدایت نظام را در دست دارد.

به گزارش افغان خبر؛ نامزدان دور دوم انتخابات 1393 ریاست جمهوری بعد از اینکه انتخابات با بن بست مواجه شد، موافقتنامه تشکیل حکومت وحدت ملی را امضا کردند. براساس این موافقت نامه هر دو نامزد برسرتعیین مقام‌های بلندپایه براساس "تساوی" و اصل "شایسته سالاری" تاکید کردند و قرار شد که در حکومت وحدت ملی قدرت به صورت "عادلانه" تقسیم شود و به همین دلیل اعلام شده که انتخابات بازنده و برنده‌ای نداشته باشد.

اما به تازگی ارگ و سپیدار با سخن پرانی؛ هم دیگر را متهم به نالایق بودن در امر حکومتداری و نقض موازن حکومتی متهم کردند.

سیف الدین سیحون استاد دانشگاه کابل میگوید ریاست اجراییه در دو سال گذشته سهم خود را گرفته نتوانسته است و در بازی سیاسی شکست خورد و حال دست به اعتراض می‌زند که فایده‌‌‌ی ندارد.

آقای سیحون خاطر نشان میکند؛ ریاست اجراییه قدرتی در اختیار ندارد و تنها در ترکیب حکومت وحدت ملی سمبولیک و فرا قانونی است که هر روز احتمال از بین رفتن آن وجود دارد.

او افزود؛در یک کشور فردی قدرت دارد که اقتصاد و قوای مسلح کشور در اختیار آن باشد و در افغانستان این دو مورد در اختیار رئیس جمهور قرار دارد.

به گفته ای این آگاه سیاسی در روزهای پسین، خبرسقوط حکومت وحدت ملی بیشتر به گوش میرسد؛ اما این اتفاق رخ نخواهد داد چرا که امریکا قدرت برتر در افغانستان است و در امور نظامی حکومت کابل دخالت میکند.

حکومت وحدت ملی بعد از اینکه انتخابات ریاست جمهوری در سال 1393 به بن بست مواجه شد شکل گرفت که از مهترین متن توافق این حکومت عبارت  از:

  1. تقسیم مساوی تمام پست های بلند پایه حکومت بین دو تیم بر اساس اصل "شایسته سالاری"
  2. برگزاری لویه جرگه و تعدیل قانون اساسی
  3. اصلاح نظام انتخاباتی
  4. ایجاد پست ریاست اجرایی
  5. تفکیک کابینه و شورای وزیران

اما با گذشته دو سال از ایجاد حکومت وحدت ملی هیچ کدام از وعده‌ها و توافقنامه های که از سوی هر دو تیم به امضاء رسیده بودند عملی نشده است.

 

حکومت وحدت ملی به بحران نمی‌رود/دولت کابل قدرت مافوق دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد