حکومت-وحدت-ملی-به-سفارت-انگلستان-زمین-می‌فروشد

رییس کمیسیون سمع شکایات مجلس سنا در برابر واگذاری بیش از ۱۹ جریب زمین رادیو تلویزیون ملی به سفارت انگلستان و بانک انکشاف آسیایی اعتراض کرده و حکومت وحدت ملی را به خاک فروشی متهم می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: زلمی زابلی، رییس کمیسیون سمع شکایات مجلس سنا امروز( سه‌شنبه، 30، میزان) در نشست خبری گفت که حکومت وحدت ملی ضمن اینکه یک جریب زمین را به یک پوند فروخته، اکنون اقدام به فروختن یک بخشی وسیع از زمین رادیو تلوزیون ملی به سفارت انگلستان و بانک انکشاف آسیایی کرده است که این خودش ظلم بر مردم افغانستان است.

آقایی زابلی تاکید کرد: «رییس جمهور و رییس اجراییه به اساس کدام قانون و بر بنیاد کدام جرات و صلاحیت خاک وطن را به خارجیان می‌فروشند و ما نمی گذاریم که این اقدام عملی شود».

این عضو مجلس سنا با تاکید بر اینکه تاسیس سفارت‌های خارجی باید براساس قوانین باشد نه بربنیاد روابط شخصی افراد، گفت که حکومت باید یک ساحه دیپلومایتک را در کابل مشخص کند و زمین‌ را برای سفارت‌های خارجی براساس یک قانون مشخص در اختیار آنان قرار دهد.

همچنان آقای زابلی فروختن بخشی از زمین سیلوی کابل را از سوی حکومت به یک دانشگاه خصوصی خیانت توصیف کرده و گفت که در حال حاضر هزار نفر به یگانه سیلوی کابل کار می‌کنند و دولت به جای سرمایه گذاری و اشتغال زایی در این سیلو، زمین آن را فروخته است.

در همین حال غلام جیلانی، مسوول نظارت پروژه‌های رادیو تلویزیون ملی افغانستان می‌گوید که بر اساس حکم رییس جمهور غنی، وزارت‌خانه‌های مالیه، خارجه و شهر سازی می‌خواهند 6 جریب و 2 بسوه و 20 متر مربع زمین رادیو تلویزیون ملی را به سفارت انگلستان و 13 جریب دیگر را به بانک انکشاف آسیایی واگذار کند.

 آقای جیلانی گفت که بر اساس پشنهاد وزارت مالیه، بانک انکشاف آسیایی 5هزارو 500 مترمربع زمین را برای انکشاف و اعمار ساختمان این بانک از رادیو تلویزیون ملی تقاضا کردند که این در خواست از سوی ما رد شد و بانک انکشاف آسیایی دوباره از طریق سفارت خارجه افغانستان خواستار 25 هزار و 800 متر مربع که برابر با 13 جریب زمین است، از رادیو تلویزیون ملی شد.

آقای جیلانی می‌گوید: «ما چندین مکتوب را به وزارت‌خانه‌های خارجه، مالیه و شهر سازی دادیم و گفتیم که ما زمین خود را برای انکشاف و توسعه رادیو تلویزیون ملی کار داریم و این وزرات خانه‌ها گپ ما را قبول نکرده است».

مسوول نظارت پروژه‌های رادیو تلویزیون ملی می‌گوید هیات که براساس حکم رییس جمهور تعیین شده بود، قیمت هر جریب زمین را سالانه به گونه‌ی مقاوله به سفارت انگلستان یک پوند و به بانک انکشاف آسیایی یک دالر تعیین کرده است. به گفته آقای جیلانی این در حالی است که در قیمت گذاری هر جریب زمین سالانه 40 دالر تعین شده بود که بر اساس آن سالانه بر عواید رادیو تلویزیون ملی 10 میلیون 500هزار دالر افزوده می‌شد. 

آقای جیلانی تاکید‌ می‌کند که حکومت وحدت ملی، ساختمان را که رادیو تلویزیون ملی روی آن 530 میلیون سرمایه گذاری کرده است می خواهد منهدم بسازد و زمین آن را به بانک انکشاف آسیایی واگذار کند. او همچنان می‌گوید: «اکنون تلویزیون ملی از سوی سه وزارت خارجه، مالیه و شهرسازی تخت فشار قرار دارد».

مسوول نظارت پروژه‌های رادیو تلویزیون ملی از واگذاری زمین این اداره به سفارت انگلیس و بانک انکشاف آسیایی از سوی حکومت انتقاد کرده و می گوید: «سفارت انگلستان 15 جریب زمین در کارته پروان دارد چرا حکومت جایداد اصلی این سفارت تحویل نمی کند».

این همه در حالی است که نزدیک به ده سال پیش حکومت افغانستان 8 جریب و 4 بیسوه زمین رادیو تلویزیون ملی را به سفارت کانادا واگذار کرد و به گفته مسوولان رادیو تلویزون ملی؛ در حال حاضر افزون بر سفارت انگلستان و بانک انکشاف آسیایی، اتحادیه اروپا نیز از اداره رادیو تلویزون ملی در خواست زمین کرده است.

حکومت وحدت ملی به سفارت انگلستان زمین می‌فروشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد