حکومت-پیشین-به-دلیل-ناکامی-در-مبارزه-با-فساد-سقوط-کرد

موسسه افغان «پارامونت» در مراسم تجلیل از روز جهانی مبارزه علیه فساد، اعلام کرد که ضعف مدیریتی حکومت پیشین در امر مبارزه علیه فساد باعث گردیده تا سقوط کند.

به گزارش افغان نیوز؛  طارق سائس، ریس موسسه «UNDP» امروز پنج‌شنبه ( ۱۸، قوس ) گفت که متاسفانه فساد گسترده باعث سقوط نظام پیشین شد، زیرا فساد یک پدیده اجتماعی است و اگر اصلاح نشود، جامعه را به تباهی می‌کشاند.

آقای سائس بیان کرد، فساد در ۲۰ سال گذشته یکی از جدی‌ترین چالش‌های حکومت‌داری در افغانستان بوده است. به همین دلیل در فهرست فاسد ترین کشورهای جهان قرار داشت.

وی تصریح کرد، طی ۲۰ سال گذشته، میلیارد‌ها دالر به منظور بازسازی و تحکیم حکومتداری سرازیر شد اما متاسفانه همه‌ی این کمک‌ها حیف و میل شدند و هنوز هم کشور به شدت درگیر فقر و بی‌ثباتی است.

در همین حال، عبدالهادی صافی، استاد دانشگاه در این نشست گفت: اگر کشور از اشغال آزاد و مردم افغانستان بیدار نشوند، این خاک آباد نخواهد شد.

به گفته وی؛ ارزش‌های انسانی، دینی، ملی، قانونمندی و همچنان شایسته سالاری و آزادی در هر نظام باید در نظر گرفته شود تا کشور به یک ثبات محکم دست پیدا کند. در غیر آن، هیچ‌گاه افغانستان آباد نخواهد شد. 

آقای صافی اظهارداشت که افغانستان هنوز از جمله کشورهای به شدت متکی به کمک‌های خارجی است. فساد و مبارزه با این پدیده در ۲۰ سال گذشته از جدی ترین چالش‌های حکومت‌داری بوده است.

این درحالی است که آگاهان مسائل سیاسی سقوط حکومت پیشین را عدم مدیریت درست پروژه‌ها و فساد گسترده در افغانستان دانسته و می‌گویند که حکومت‌های قبلی در ۲۰ سال گذشته میلیارد ها دالر را حیف و میل کرده و هیچ کاری در راستای تحقق و توسعه حکومت داری خوب مصرف نکرده است‌.

حکومت پیشین به دلیل ناکامی در مبارزه با فساد سقوط کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد