خارجی‌ها-در-پروسه-صلح-نقش-دارند،-اما-افغان‌ها-نه-

سیاسیون و مقام‌های پیشین حکومت با اعلام موجودیت جریان سیاسی" حرکت نجات افغانستان" می‌گویند که خارجی‌ها در پروسه صلح افغانستان نقش دارند؛ اما شهروندان کشور در حایشه قرار گرفته اند.

به گزارش افغان نیوز: حضرت عمر زاخیلوال، رییس حرکت نجات افغانستان و وزیر پیشین مالیه امروز(پنج‌شنبه، ۵ حمل) در این مراسم تحکیم وحدت ملی، جلوگیری از فروپاشی نظام و حفظ دست‌آوردهای چند سال پسین را از اهداف این جریان عنوان کرد. 

آقای زاخیلوال گفت که طرف‌های مختلف سیاسی هم اکنون سرگرم ملیشه سازی و آمادگی برای رفتن به یک وضعیت وخیم‌تر در کشور هستند که این امر باعث نگرانی‌های شهروندان در پروسه‌ای صلح شده است. 

وی تاکید کرد که جریان سیاسی حرکت نجات افغانستان به هدف جلوگیری از وخیم‌تر شدن وضعیت کشور شکل گرفته است. 

زاخیوال با اشاره به پروسه صلح افزود که تمام کشورهای خارجی دراین پروسه نقش دارند؛ اما شهروندان کشور در حاشیه قرار گرفته و هیچ نقشی ندارند. بنابراین، بحث صلح درکشور زمانی داغ می‌شود که نامه و طرحی صلح از بیرون فرستاده شود. 

آقای زاخیلوال بیان کرد که تقویت نقش شهروندان در پروسه صلح از اهداف اساسی حرکت نجات افغانستان است و مالکیت پروسه صلح باید به دست مردم قرار گیرد. 

او تاکید کرد که پروسه صلح و مذاکرات  نباید به فروپاشی وجنگ‌های داخلی درکشور منجر شود و ساختار نظام از جمله نهادهای امنیتی دراین روند باید حفظ و تقویت شود. 

جعفر مهدوی، عضو پیشین مجلس نمایندگان و عضو ارشد حرکت نجات افغانستان در این مراسم از موقف‌گیری حکومت در روند صلح انتقاد کرده و گفت که حکومت با طرح انتخابات زودهنگام در روند صلح در تلاش سبوتاژ  پروسه صلح است. 

این عضو پیشین مجلس گفت که جریان سیاسی حرکت  نجات افغانستان جلو هر حرکتی که به هدف سبوتاژ روند صلح با راه می‌افتد را خواهد گرفت. 

فاروق وردک، وزیر پیشین دولت در امور پارلمانی و عضو حرکت نجات افغانستان گفت که این حرکت از پروسه صلح نظارت می‌کند تا روند جاری صلح  به ثبات دایمی درکشور منجر شود. 

آقای وردک بیان کرد که در شرایط کنونی کشور هیچ ارزش مهم‌تر از تامین صلح نیست و حرکت نجات افغانستان از سوی کادرهای پشین دولت به هدف تامین عدالت اجتماعی و صلح پایدار ایجاد شده است. 

حرکت نجات افغانستان درحالی به هدف تقویت پروسه صلح ایجاد شده است که روز گذشته شماری سیاسیون و اعضای پیشین گروه طالبان مذاکرات بین‌الافغانی را بی نتیجه خوانده و گفتند که پروسه صلح به بن بست رسیده است و حکومت در این مورد واقغیت را بیان نمی‌کند.

خارجی‌ها در پروسه صلح نقش دارند، اما افغان‌ها نه!

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد