خروج-امریکایی‌ها-از-افغانستان-بحران-می‌آفریند

"خانه صلح افغانستان" با ابراز نگرانی می‌گوید که خروج غیر مسوولانۀ نیروهای امریکایی از افغانستان، تمام ارزش‌ها و ساختار های چندین ساله را از بین خواهد برد.

به گزارش افغان نیوز: محمد نعیم ایوب‌زاده، عضو رهبری خانه صلح افغانستان، امروز سه‌شنبه(31، حمل ) در یک کنفرانس خبری گفت؛ خروج غیر مسوولانۀ نیروهای امریکایی از افغانستان، وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برهم خواهد زد.

آقای ایوب‌زاده گفت:« متاسفانه هنوز هم هماهنگی، هم فکری و یک نقشه راه ترسیم شده برای پروسه‌ی صلح افغانستان وجود نداشته و محتوا گنگ و نا مفهوم است. طالبان یک روی سکه هستند، در بسیاری موارد نظر خاصی نداشته و حتی از شرکت در نشست های سرنوشت ساز خودداری می‌کنند.»

وی افزود: خشونت ها و جنگ در بعضی از مناطق افغانستان شدت گرفته و هر روز وضعیت اقتصادی، اجتماعی و حضور زنان در کشور بد‌تر می‌شود. از سوی هم، شورای عالی مصالحه و حکومت هماهنگی لازم برای پیشبرد پروسه صلح ندارند.

 نگینه یاری، عضو خانه صلح افغانستان گفت: «اکنون که در آستانه‌ی برگزاری نشست صلح استانبول قرار داریم، نگرانی‌ها بیش از پیش افزایش یافته است. زیرا طالبان برای حاضر شدن بر سر میز مذاکره پیش شرط هایی را می‌گذارند که تحقق آن نه منطقی است و نه عادلانه.»

بانو یاری افزود: اولویت صلح و نشست استانبول آتش‌بس سراسری است که باید هردو طرف اعلام کنند تا خشونت‌ها کاهش یابند. 

او تاکید کرد: انتقال قدرت و شکل گیری نظام سیاسی باید از مجرای انتخابات و آرای مردم صورت گیرد در غیر آن قابل قبول مردم افغانستان نخواهد بود. 

به گفته وی؛ کشور‌های منطقه از پروسه‌ی انتقال قدرت بر مبنای حاکمیت صلح حمایت نموده و منافع شان را در سایه صلح جستجو کنند.

بانو یاری اضافه کرد، خروج نیروهای خارجی از افغانستان زمانی تحقق پذیر است که جامعه جهانی از تطبیق مفاد و موافقتنامه صلح به شکل کامل تضمین نماید در غیر آن با بحران جدیدی روبرو خواهیم شد.

وی در اخیر از حکومت و نهاد های سیاسی که در روند صلح دخیل هستند خواست تا براساس منافع ملی تمرکز کنند نه براساس منافع شخصی شان.

قرار بود که نشست ترکیه به تاریخ 24 اپریل برگزار شود اما اکنون نگرانی ها بیش از پیش افزایش یافته و گروه طالبان اعلام نموده که در میز مذاکره حاضر نمی‌شوند.

خروج امریکایی‌ها از افغانستان بحران می‌آفریند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد