خروج-ناسنجیده،-افغانستان-را-به-لانه‌-تروریزم-تبدیل-می‌کند

مجلس نمایندگان، هشدار می‌دهد که هر نوع اقدام شتاب‌زده و ناسنجیده، بار دیگر افغانستان را به لانه‌ی تروریزم تبدیل کرده و امنیت بین‌المللی را با تهدیدات جدی روبه‌رو خواهد کرد.

به گزارش افغان نیوز: کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نمایندگان، امروز سه‌شنبه (۱۴ ثور) با نشر اعلامیه گفته است که اصل خروج نیروهای امریکایی و ناتو، مورد استقبال مردم افغانستان است؛ اما این خروج باید مسئولانه و با درنظرداشت شرایط امنیتی و وضعیت عمومی افغانستان انجام شود.

بر اساس اعلامیه، در حالی که هنوز هم گروه‌های مختلف تروریستی از کشورهای مختلف در افغانستان حضور دارند، خروج غیرمسئولانه و بدون ایجاد مکانیزم امنیتی بدیل، تاوان جبران‌ناپذیری را متوجه امنیت بین‌المللی خواهد کرد.

در اعلامیه آمده است که بی‌پروایی در این مورد، خسارت‌های مالی و انسانی جبران‌ناپذیر و بیشتر از حادثه‌ی یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ را به هم‌راه خواهد داشت.

کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نمایندگان، گفته است که دولت ایالات متحده باید بر اساس توافق‌نامه‌ی امنیتی و معاهده‌ی استراتژیک کابل – واشنگتن، تعهدات پشتیانی‌کننده‌ی خود از دولت و مردم افغانستان را در بخش‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی، به گونه‌ی جدی انجام دهد.

در اعلامیه آمده است که حمایت از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی افغانستان، تضمین حقوق اساسی مردم افغانستان و مبارزه‌ی مشترک با تروریزم، بخش مهمی از این تعهدات است که باید مورد توجه جدی قرار گرفته و مکانیزم اجرایی موثر برای اجرای این تعهدات تعریف و تدوین شود.

کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نمایندگان، از دولت امریکا خواسته است که در صورت ترک تأسیسات و مراکز نظامی، امکانات و تأسیسات موجود را در اختیار دولت افغانستان قرار داده و برای اجرای تعهدات خود مبنی بر ادامه‌ی حمایت‌های اقتصادی، تخنیکی و مشورتی با نهادهای امنیتی افغانستان مسئولانه عمل کند.

در اعلامیه، از دولت امریکا و جامعه‌ی جهانی خواسته شده تا ضمن حمایت از گفت‌وگوهای صلح، از دست‌آوردهای ۲۰ سال گذشته، حقوق اساسی مردم افغانستان و نظام جمهوری به گونه‌ی جدی و همه‌جانبه حمایت کند.

بر اساس اعلامیه، حکومت افغانستان نیز باید به منظور تقویت نظام جمهوری، به اصل حاکمیت قانون و صلاحیت‌های قانونی مجلس نمایندگان متعهدانه عمل کرده و تصمیم‌گیری در مورد مسئله‌ی کلان ملی جنگ و صلح را با شورای ملی شریک و پس از تأیید شورای ملی اقدام کند.

کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نمایندگان، با اشاره به این که تهدیدات تروریزم در مرزهای جغرافیای افغانستان محدود نمانده و منطقه و سایر‌ مراکز سیاسی و اقتصادی جهان را نیز با تهدید جدی روبه‌رو می‌کند، از کشورهای منطقه و جامعه‌ی جهانی خواسته تا برای قطع ریشه‌های تروریزم در افغانستان، به هم‌کاری با دولت و مردم افغانستان ادامه دهد.

در اعلامیه، از دولت امریکا نیز خواسته شده تا برای اجرای تعهدات طالبان مبنی بر اعلام آتش‌بس و کاهش خشونت، قطع ارتباط با شبکه‌های تروریستی و آغاز گفت‌وگوهای سازنده برای ختم جنگ و تأمین صلح عادلانه و پایدار در افغانستان، تلاش کند.

خروج ناسنجیده، افغانستان را به لانه‌ تروریزم تبدیل می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد