خشونت-از-زمانی-شدت-یافت-که-امریکا-به-طالبان-مشرعیت-بخشید

رییس علمای کشور می‌گوید که خشونت و جنگ‌های خونین در افغانستان پس از آن شدت گرفت که امریکا و مخصوصا نماینده ویژه آن زلمی ‌خلیل‌زاد به گروه طالبان مشروعیت جهانی بخشید.

به گزارش افغان نیوز؛ مولوی حبیب‌الله حسام، رییس علمای ۳۴ ولایت کشور، امروز( دوشنبه، ۱۴ سرطان) در نشستی زیر عنوان «نقش جامعه مدنی بر کاهش خشونت‌ها و تامین آتش‌بس» گفت که امریکا به گروه طالبان در سطح جهانی مشروعیت سیاسی داد و پس آن خشونت‌ها در کشور افزایش یافته است. 

آقای حسام افزود؛ تا زمانی‌که به جنگ نیابتی و رقابت کشورهای متخاصم در افغانستان پایان داده نشود، از صلح خبری نیست. همچنان مشروعیت از جنگ افغانستان نیز باید برداشته شود.

به باور او؛ قدرت طلبی رهبران دولت، افزایش فقر، فاصله‌های طبقاتی، تقویت ادبیات نفرت پراگنی و قوم گرایی از دیگر عوامل جنگ و افزایش خشونت‌ها در کشور است. 

در همین حال، مجیب خلوتگر، رییس اجرایی نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان«نی» در این نشست گفت که مردم در خلایی اطلاعاتی به سر می‌برند و هیچ نمی‌دانند که در قطر چه می‌گذرد. 

آقای خلوتگر افزود که طرف‌های درگیر جنگ باید موانع بر سر راه مذاکرات صلح را بردارند و به گفتگوهای صلح تسریع بخشند. همچنان جامعه جهانی باید در پروسه صلح افغانستان نقش نیرویی سومی را اجرا کرده و میانجی این پروسه باشند‌. 

رییس اجرایی نهاد نی خواستار حضور جامعه مدنی در پروسه صلح شده و گفت که نهادهای جامعه مدنی در این پروسه باید نقش نظارتی و دفاع از حقوق شهروندان کشور را داشته باشد. 

این‌درحالی است که پس از شدت گرفتن جنگ در دو ماه اخیر، روند مذاکرات بین‌الافغانی در قطر در حاشیه قرار گرفته و هیچ گونه نقش موثر در کاهش خشونت‌ها و پایان جنگ در افغانستان نداشته است.

خشونت از زمانی شدت یافت که امریکا به طالبان مشرعیت بخشید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد