خط-آهن-مزار-کابل-پشاور-عامل-گسترش-همکاری‌های-اقتصادی-می-گردد

محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه کشور و شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبیکستان پیرامون تقویت مناسبات دوجانبه و روند صلح افغانستان گفت‌وگو کردند.

به گزارش افغان نیوز: دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه کشور، امروز پنج‌شنبه(۱۶، دلو) با نشر اعلامیه گفته است که‌ آقای اتمر راه‌اندازی موفقانه نشست سه‌جانبه افغانستان-ازبیکستان-پاکستان برای امضای طرح احداث خط آهن مزارشریف-کابل-پشاور را عامل اثرگذار در گسترش تجارت، رشد همکاری‌های اقتصادی و اتصال منطقه‌ای دانسته است.

 رئیس‌جمهور ازبیکستان نیز در این دیدار حمایت کشورش را از روند صلح و حفظ دستاوردهای ۱۹ سال اخیر افغانستان اعلام کرده و بر گسترش روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی میان کابل و تاشکند تأکید کرده است.

آقای میرضیایف امضای نقشه راه پروژه راه آهن مزارشریف-کابل-پشاور میان ازبیکستان، افغانستان و پاکستان را یک تحول بزرگ در راستای اتصال منطقه‌ای توصیف کرده و آن را سبب پیشرفت و ثبات در منطقه دانسته است.

در این دیدار دو طرف پیرامون تقویت اجماع منطقه‌ای و حمایت‌های بین‌المللی از روند صلح افغانستان، گفت‌وگو کرده و راه‌اندازی کنفرانس بین‌المللی وزرای خارجه کشورهای منطقه را که قرار است در آینده نزدیک به ابتکار دولت ازبیکستان برگزار شود، حایز اهمیت دانسته‌اند.

همچنان دو طرف در مورد افزایش صادرات برق ازبیکستان به کشور و سرعت بخشیدن کار پروژه جدید برق هزار میگاواتی سرخان-پلخمری، بر اساس تقاضای رئیس‌جمهوری غنی، آقای میرضیایف موافقت خود را اعلام کرده است.

این درحالی است که ازبیکستان سالانه حدود ۴۵۰ میگاوات برق به افغانستان صادر می‌کند و قرار است در چند پروژه بزرگ منطقه‌ای نیز حضور داشته باشد.

خط آهن مزار-کابل-پشاور عامل گسترش همکاری‌های اقتصادی می گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد