خلیلزاد-دولت-افغانستان-به-دلیل-لجاجت-غنی-سقوط-کرد

نماینده ویژه پیشین امریکا برای صلح افغانستان گفته است که« لجاجت اشر غنی» به خاطر حفظ قدرت، خودخواهی نخبگان سیاسی و عدم تمایل سربازان افغان برای مقابله با طالبان، باعث فروپاشی دولت افغانستان شد.

به گزارش افغان نیوز؛ زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه پیشین امریکا برای صلح افغانستان روز گذشته( چهارشنبه، 5 عقرب) در نشست مجازی که از سوی مرکز پژوهشی بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی برگزار شده بود، گفت: «با وجود این واقعیت که او [اشرف غنی] در یک انتخابات تقلبی که شماری اندکی افغان‌ها در آن شرکت کرده بودند،‌ دوباره انتخاب شد، همه‌ ما از لجبازی رییس جمهور غنی مبنی بر اینکه تا آخر دوره‌ کاری‌اش در قدرت باقی بماند،‌ شگفت زده شده بودیم».

خلیلزاد افزود که امریکا به دنبال این بود تا از طریق مذاکرات میان سیاستمداران و جامعه مدنی و پس از آن با طالبان یک اداره‌ موقت ایجاد شود که مورد قبول همه جناح ها باشد.

خلیلزاد گفت که اشتباه محاسباتی غنی این بود که او فکر می کرد امریکا افغانستان را ترک نخواهد کرد. او تاکید کرد؛ غنی به این باور بود که امریکا و استخبارات آن از منطقه ای که از لحاظ فزیکی نزدیک به کشورهای مهم و استراتژیک مانند چین، روسیه، ایران و پاکستان،‌ حضور دارد،‌ عقب‌نشینی نخواهد کرد.

نماینده ویژه پیشین امریکا برای صلح افغانستان بیان کرده است: « تلاش کردم او [اشرف غنی] را متقاعد کنم که رییس جمهور ترامپ بسیار جدی است. اما؛ او گفت نه،‌ استخبارات و اردو چیز دیگری برایم گفته‌اند».

او تصریح کرده است که مردم به سیاست‌بازی‌ها در افغانستان اعتقاد نداشتند،‌ سربازان به آرمان‌های شان باورمند نبودند، اما؛ طالبان به آرمان‌شان اعتقاد داشتند.

او در ادامه رفتار نخبگان سیاسی افغانستان را نیز دلیل عمده سقوط نظام پیشین عنوان کرده و گفته است که از عملکرد افغان‌هایی که وی با آنان کار کرده بود، مایوس شده است، زیرا از «فرصت طلایی» که ایالات متحده فراهم کرد استفاده نشد.

خلیلزاد در بخشی از اظهارات خود اذعان کرده است که امریکا افغان‌ها را از اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری دلسرد کرد، انتخاباتی که آقای غنی را برای دومین بار به کرسی ریاست جمهوری رساند.

به گفته‌ او «بسیاری در امریکا می خواهند که طالبان رنج ببرند و حکومت آنان سقوط کند، زیرا؛ ما در شکست آنان موفق نشدیم و این امر، طعم بدی را در دهان مردم به جا مانده است».

خلیلزاد هشدار داده که شکست حکومت طالبان در افغانستان سبب جنگ داخلی و فاجعه انسانی شده و باعث مساعد شدن شرایط حضور گروه های تروریستی نیز خواهد شد.

خلیلزاد گفت؛ طالبان در جریان ۱۸ ماه پس از امضای توافق نشان دادند که آنان به حرف خود عمل می کنند و حتی یک امریکایی را نکشتند، با وجودی که حملات هوایی ایالات متحده در حمایت از قوای افغان موجب کشته‌شدن صد‌ها و شاید هم هزاران طالب شده است.

این در حالی است که پس از کناره‌گیری خلیلزاد از سمت نمایندگی ویژه امریکا برای صلح، طالبان از او به عنوان یک همکار خوب یاد کرد.

 

خلیلزاد: دولت افغانستان به دلیل لجاجت غنی سقوط کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد