خلیلی-اکثریت-قومی-در-افغانستان-وجود-ندارد

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در واکنش به گزارش وزارت خارجه‌ی امریکا درباره‌ی ترکیب جمعیتی کشور گفته است که افغانستان از نگاه ترکیب قومی کشور اقلیت‌ها است و هیچ اکثریتی در آن وجود ندارد.

به گزارش افغان نیوز: در اعلامیه‌ای که دیروز (دوشنبه، 26 جوزا) از سوی حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری محمدکریم خلیلی به‌نشر رسیده، گزارش وزارت خارجه‌ی امریکا «سلیقه‌ای» و «تأسف‌بار» و ارقام آن نیز نادرست خوانده شده است.

به نقل از اعلامیه، تاکنون در افغانستان هیچ سرشماری «دقیق» و «علمی» از ترکیب جمعیتی صورت نگرفته است. این حزب تأکید کرده است: «نباید منابع بیرونی از چگونگی ترکیب اجتماعی آن، آمار و ارقام بدهند و گزارش‌های سلیقه‌ای را در این مورد تصدیق و تأیید کنند.»

حزب وحدت اسلامی افغانستان در ادامه گفته است «جای تأسف است که پس از دو دهه حضور قدرتمندترین کشورها به‌حیث همکار و مصرف میلیاردها دالر، هنوز ارقام دقیق و علمی از متغییرهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور» در دسترس نیست.

براساس اعلام این حزب، متغییرها نیز در گزارش وزارت خارجه‌ی امریکا درست درنظر گرفته نشده است. به نقل از اعلامیه، درصورتی که متغییر ترکیب قومی درنظر گرفته شود، جمعیت هزاره به‌شمول هزاره‌های شیعه، سنی و اسماعیلیه در کلیت آن یک بخش «بزرگی» از نفوس کشور را تشکیل می‌دهد.

در همین حال حزب وحدت اسلامی افغانستان  فقدان آمار نفوس را یکی از مشکلات جدی سیاسی و اجتماعی در کشور خوانده و خواستار سرشماری نفوس شده است. این حزب تأکید کرده است سرشماری نفوس برای  طرح و اجرای دقیق و «عادلانه»‌ی برنامه‌ها و تصامیم کلان کشور، بیش از هر برنامه‌ی دیگر در اولویت قرار دارد.

در گزارش وزارت خارجه‌ی امریکا که پنج روز پیش (21 جوزا) منتشرشد، در مورد درصدی جمعیت هزاره و شیعه آمده است که شیعیان 10 تا 15 درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند.

در این گزارش به نقل از یک نهاد تحقیقاتی گفته شده است که حدود 90 درصد شیعه‌مذهبان در افغانستان هزاره اند. همچنان بر مبنای این گزارش، جمعیت افغانستان 35.7 میلیون نفر تخمین شده است.

خلیلی: اکثریت قومی در افغانستان وجود ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد