خلیلی-صلح-مسئولیت-ماست،-در-پی-بقای-سمت-خویش-نیستیم

محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح میگوید که ما در پی بقای ریاست در این شورا نیستم و برقراری صلح و ثبات در کشور مسئولیت ماست.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح امروز (یک شنبه ۴ قوس) در برنامه تحت نام کمیته های ولایتی شورای عالی صلح در کابل گفت: با اینکه شماری از مردم این شورا را غیرفعال و تعارفی میدانند، اما در یک سال گذشته شورای عالی صلح کار چندین ساله را انجام داده است.

آقای خلیلی گفت: این شورا با رویکرد مشارکت مردم افغانستان در پروسه صلح زمینه گفتگو و اجماع ملی را بوجود آورد تا فضای جنگی افغانستان به یک فضای مذاکره و صلح تبدیل شود و مردم ما از هر گوشه و کنار فریاد صلح را سر میدهند.

او افزود: در بخش دیگر رویکرد و کار اصلی ما تسلیم شدن طالبان نیست بلکه  توانستیم به رهبری طالبان دیدگاه خود را برسانیم و صلح افغانستان را منطقوی بسازیم. رئیس شورای عالی صلح بیان داشت: این شورا جنبه اجرایی ندارد و در این زمینه نیاز به همکاری حکومت دارد.

به گفته خلیلی: یکی از دستاوردهای بزرگ شورای عالی صلح افغانستان برگزاری نشست میان علمای افغانستان، پاکستان و اندونیزی بود که  برای اولین بار علمای افغانستان با پاکستان پیرامون پایان بخشیدن جنگ در افغانستان تاکید کردند.

او تاکید کرد: ادعاهای اینکه شورای عالی صلح هیچگونه موثریت و دستاوردی نداشته طی چندسال اخیر را هرگز نمی پذیریم. به هیچ وجه تیکه دار صلح نخواهیم بود و از هر طریق ممکن که صلح تامین  و تقویت شود ما استقبال میکنیم چه از طریق دولت، کشورهای همکار خصوصا ایالات متحده آمریکا که نماینده ویژه شان را برای صلح فرستاده است.

آقای خلیلی بیان داشت: با مشوره رییس جمهور هیئتی از سوی شورای عالی صلح در نشست مسکو اشتراک ورزیدند و هیچ کنفرانسی را که بحث صلح افغانستان مطرح باشد خالی نخواهیم ماند.

وی به کمیته های ولایتی شورای عالی صلح تاکید داشت که در شرایط کنونی هر کنفرانسی را که پیرامون صلح افغانستان بحث شود خالی نگذارند. صلح یک نیاز است.

رئیس شورای عالی صلح به کمیته های ولایتی تاکید ورزید که در رابطه به ساختار، کارکرد شورای عالی صلح در مرکز و ولایات را مطالعه داشته باشند و هیچ نوع کوتاهی و ضعفی قابل قبول نیست و باید فعالتر وارد این صحنه شویم، وضعیت فعلی کمیته های ولایتی که ادامه دارد قابل قبول نیست و باید فعالانه عملکرد داشته باشند.

از سوی هم  ملالی شنواری، مشاور رییس جمهور و عضو شورای عالی صلح گفت که در ترکیب شورای عالی صلح حضور زنان کافی نیست،  در بعضی از نشست های صلح در کمیته های ولایتی اصلا زنان وجود ندارد.

خلیلی: صلح مسئولیت ماست، در پی بقای سمت خویش نیستیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد