خلیل‌زاد-از-بی‌توجهی-ایران-در-پروسه-صلح-افغانستان-انتقاد-کرد

زلمی خلیل‌زاد، نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید ایران در پروسه صلح افغانستان همکاری را که از آن توقع می‌رفت، انجام نداده است.

به گزارش افغان نیوز: آقای خلیل‌زاد دیروز جمعه در یک بحث که انستیتوت صلح امریکا میزبان آن بود، گفت که این گردهمایی ویدیویی روی حمایت کشورهای آسیای میانه از یک افغانستان صلح آمیز در ‌آینده تمرکز داشت.

وی در مورد موقف ایران در رابطه با پروسه صلح افغانستان گفت: "ایران طوری‌که باید برای صلح افغانستان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی همکار می‌بود، همکاری نکرده است. این تا حد زیاد به روابط ما با این کشور ارتباط می‌گیرد.

خلیل‌زاد گفت که اگر سخنان معاون وزیر خارجه ایران را در کابل جدی بگیریم که چند روز پیشتر گفته بود؛ "نه پروسه صلح افغانستان را خوش دارد و نه حضور امریکا را. به این معنی که آن‌ها فورمولی را ترجیح می‌دهند که امریکا بدون کدام پروسه صلح یعنی در حالت جنگ افغانستان را تنها رها کند."

این درحالی است که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران به‌تاریخ ۱۵جولای در جریان سفرش به کابل در پهلوی مسایل دیگر گفته بود "افغانستان و ایران به تهدیدهای مشترک امنیتی مواجه اند و برای از بین بردن این تهدیدها به راه کردهای مشترک نیاز است."

عراقچی در کابل در مورد "سند جامع همکاری استراتژیک" هم توضیحات داده بود که قرار است به زودی نهایی شده و توسط رهبران افغانستان و ایران امضا گردد.

هرچند تهران مخالف حضور نظامی امریکا در افغانستان است اما می‌گوید که برای تأمین صلح در افغانستان هر تلاش ممکن را انجام خواهد داد.

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در بحث روز جمعه همچنان گفته بود که برای تأمین صلح در افغانستان واشنگتن با کشورهای عرب و ممالک خلیج هم از نزدیک کار می‌کند.

خلیل‌زاد از بی‌توجهی ایران در پروسه صلح افغانستان انتقاد کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد