خلیل‌زاد-برای-پیشبرد-چه-برنامه‌ی-وارد-کابل-شده-است-

سخنگوی ارگ ریاست جمهوری می‌گوید: زلمی خلیلزاد برای پیش‌برد چه برنامه‌ای به افغانستان آمده است، پرسشی است که باید خودش توضیح بدهد؛ اما در دیدار با اشرف غنی، روی برنامه‌های صلح صحبت کرده است.

به گزارش افغان نیوز: صدیق صدیقی، سخنگویی ریاست جمهوری ناوقت روز( یک‌شنبه، 5 عقرب) طی یک نشست خبری در کابل گفت: " خلیلزاد دیروز به کابل آمد و اینکه برای چه ماموریت آمده است باید خودش توضیح بدهد."

آقای صدیقی افزود، آنچه برای ما مهم است، برنامه‌های صلح حکومت است و پروسه صلح که آقای خلیلزاد آغاز کرده بود، اما از سوی رییس جمهور ترامپ متوقف شد و اینکه این پروسه دوباره آغاز می‌شود یا خیر، مربوط به تصمیم حکومت امریکا است.

سخنگونی ریاست جمهوری تاکید کرد: ما خواهان برنامه صلح هستیم که توسط دولت افغانستان رهبری شود و مالکیت اش به دست حکومت باشد. زیرا صلحی که بتواند حافظ ارزش های 18 ساله افغانستان باشد و منافع ملی این کشور در آن تامین باشد، از اولویت حکومت و رییس جمهور غنی است.

آقای صدیقی می‌گوید که از نظر حکومت افغانستان شرایط برای رسیدن به گفتگوهای صلح با طالبان این است که این گروه از خشونت دست کشیده و آتش‌بس کند.

آقای صدیقی در مورد اشتراک حکومت در نشست صلح بجینگ که قرار است در روزهای آینده برگزار شود، گفت: "ما روی فهرست اشتراک کنندگان در این نشست کار می کنیم و تاکنون نهایی نشده است."

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری، نشست صلح بجینک ادامه‌ای نشست‌های گذشته است که در آن فقط دیالوگ و نظریات ارائه می شود و مذاکره‌ و گفتگویی مستقیم نیست. آقای صدیقی گفت که نظیر نشست چین را پیش از این در قطر و دو بار دیگر در مسکو داشتیم.

او تاکید کرد که حکومت افغانستان در برگزاری چنین نشست‌های نظر مخالف نداشته و  ملاحظات خود را دارد و باید این نشست ها در مشورت با حکومت افغانستان صورت بگیرد.

سخنگویی ریاست جمهوری در اخیر تاکید کرد: "امیدوار هستیم که طالبان از جنگ دست بکشند و با دولت افغانستان وارد مذاکره شود و این کوتا ترین راه رسیدن به صلح است".

با این همه گفته‌های وجود دارد که نشست صلح بجینگ که قرار بود به روزهای هفتم و هشتم همین ماه برگزار شود، به دلیل تشکیل نشدن هیأت گفتگو کننده‌ای حکومت افغانستان تا زمان نا معلوم به تعویق افتاده است.

خلیل‌زاد برای پیشبرد چه برنامه‌ی وارد کابل شده است؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد