خلیل‌زاد-به-طالبان-امتیازگیری-با-تشدید-خشونت-خطرناک-است

نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در واکنش به اتهام طالبان در مورد نقض توافق‌نامه، با «تراژدی» خواندن حمله غور اعلام نموده که میزان خشونت به صورت عمومی بلند بوده و امتیاز بردن در میز مذاکرات با این روش بسیار خطرناک است.

به گزارش افغان نیوز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان امروز دو شنبه(28، میزان) در یک رشته پیام‌های توییتری خطاب به طالبان تصریح نموده است که «اتهامات بی‌بنیاد در مورد تخطی‌ها و بیانات تحریک‌کننده، سبب پیشرفت صلح نمی‌شود».

نماینده ویژه امریکا بر کاهش خشونت تاکید کرده و گفته که تشدید خشونت برای امتیازگیری در مذاکرات، خطرناک است.

وی نوشته‌است: «ما باید به دنبال پیروی جدی از تمام مواد توافق‌نامه ایالات متحده – طالبان و اعلامیه مشترک ایالات متحده – افغانستان باشیم و تعهد برای کاهش تدریجی خشونت را نادیده نگیریم».

خلیل‌زاد می‌گوید: حملات طالبان بر هلمند و همچنین شکایت‌های طالبان از عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و حملات نیروهای ائتلاف سبب ملاقات اخیر در دوحه شده‌است.

آقای خلیل‌زاد روشن نکرده که با چه کسانی ملاقات کرده؛ اما گفته که «تمام جوانب بر کاهش حملات و بمباری‌ها و کاهش خشونت و تلفات، توافق ورزیدند. با آن‌که خشونت‌ها در هلمند کاهش یافته، میزان خشونت به صورت عمومی در کشور بلند است.»

این مقام امریکایی افزوده که «خشونت از دیر زمانی افغان‌ها را عذاب داده و از شمار زیادی افغان‌ها عزیزان‌شان را گرفته‌است. تراژدی غور، آخرین نمونهه آن است».

نماینده امریکا با «تراژدی» خواندن حمله غور گفته «این باور که برای بردن امتیاز در میز مذاکرات باید خشونت را شدت بخشید، بسیار خطرناک است».

خلیل‌زاد علاوه کرده که «این‌گونه یک روش می‌تواند روند صلح را آسیب رسانده و سبب تکرار محاسبات نادرست گذشته رهبران افغان شود».

در همین حال، محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در پیوند به رویداد تروریستی در فیروزکوه، مرکز ولایت غور اعلام نموده اند که افزایش خشونت‌ها در کشور، روند مذاکرات صلح را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد‌.

این درحالی است که گروه طالبان دیروز در اعلامیه‌ای امریکا را به نقض و سرپیچی مکرر از توافق‌نامه دوحه متهم کرد. این گروه می‌گوید، نیروهای امریکایی اخیرا برخلاف توافق قطر، مواضع جنگجویان طالبان را بمباران کرده‌اند.

خلیل‌زاد به طالبان: امتیازگیری با تشدید خشونت خطرناک است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد