خلیل‌زاد-در-مورد-نقض-موافقتنامه-به-طالبان-هشدار-داد

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که هرگاه یکی از بند‌های موافقت‌نامه از سوی گروه طالبان نقض شود، نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج نخواهند شد.

به گزارش افغان نیوز: زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در گفتگو با طلوع نیوز، در مورد روند مذاکرات با گروه طالبان گفت که آمریکا امیدوار است پس از آغاز مذاکرات بین‌افغانی، طی صد روز این مذاکرات به نتیجه برسد که "قطعا شامل داد و گرفت‌های از تمامی جوانب" از جمله ایجاد یک دولت جدید خواهد بود.

وی تاکید کرد که خروج نیروهای آمریکایی طی ۱۴ ماه از افغانستان "مشروط به تطبیق بند بند موافقتنامه امضا شده میان آمریکا و طالبان" است و اگر این موافقتنامه از سوی گروه طالبان نقض شود، نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج نخواهند شد.

زلمی خلیلزاد گفت برای اطمینان از تطبیق این توافقنامه، ضمایمی دیگر هم وجود دارد که شامل جزییات چگونگی فاصله گرفتن طالبان از گروه‌های شبیه القاعده می‌شود و این ضمایم را اشرف غنی و عبدالله عبدالله هم دیده و تایید کرده‌اند.

خلیل‌زاد گفت، آمریکا در دوحه قطر کانال مشترکی با گروه طالبان ایجاد کرده و هر روز نظامیان آمریکایی با این گروه جلسه مشترک برگزار می‌کنند تا روند تطبیق توافقنامه را بررسی کنند.

آقای خلیلزاد گفت که کار روی فهرست مذاکره‌کنندگان طرف افغانستان جریان دارد و در این فهرست باید نماینده‌های تمام طرف‌ها شامل باشد.

این درحالی است که آمریکا و گروه طالبان در 29 فوریه امسال در دوحه پایتخت قطر توافقنامه تاریخی امضا کردند که بر مبنای آن نیروهای آمریکایی طی 14 ماه آینده افغانستان را ترک خواهند و گروه طالبان روابط خود را با "گروه‌های تروریستی" شبیه القاعده قطع و در مذاکرات بین‌افغانی شرکت خواهد کرد.

خلیل‌زاد در مورد نقض موافقتنامه به طالبان هشدار داد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد